У сучасних умовах реформування освіти в Україні особливого значення набуває вдосконалення професійної підготовки фахівців фізичної культури, спорту та здоров’я людини. Зростаючі вимоги до якості підготовки кадрів обумовлюють необхідність застосування інноваційних підходів, що поєднують традиційні та сучасні методики навчання, цифрові технології та компетентнісний підхід.
Метою статті є аналіз та узагальнення сучасних підходів до підготовки фахівців фізичної культури та спорту в Україні, визначення ефективних освітніх технологій, які сприяють підвищенню професійної компетентності випускників. Методологія. Дослідження базується на комплексному підході, який включає аналіз наукових джерел, нормативних документів, анкетування викладачів та студентів, порівняльний аналіз освітніх програм, а також методи педагогічного експерименту та спостереження. Наукова новизна. Дослідження базується на комплексному підході, який включає аналіз наукових джерел, нормативних документів, анкетування викладачів та студентів, порівняльний аналіз освітніх програм, а також методи педагогічного експерименту та спостереження.
Висновки. Результати дослідження підтверджують, що впровадження інноваційних підходів у професійну підготовку фахівців фізичної культури, спорту та здоров’я людини сприяє підвищенню рівня їхньої компетентності, адаптивності до змін у галузі та готовності до міждисциплінарної співпраці. Запропоновані методики можуть бути використані для модернізації освітніх програм та підвищення ефективності навчального процесу.
In the current conditions of education reform in Ukraine, the improvement of professional training of specialists in physical culture, sports and human health is of particular importance. Growing requirements for the quality of personnel training necessitate the use of innovative approaches that combine traditional and modern teaching methods, digital technologies and a competency-based approach.
The purpose of the article is to analyze and generalize modern approaches to the training of specialists in physical culture and sports in Ukraine, to identify effective educational technologies that contribute to improving the professional competence of graduates. Methodology. The study is based on a comprehensive approach, which includes the analysis of scientific sources, regulatory documents, questionnaires of teachers and students, comparative analysis of educational programs, as well as methods of pedagogical experiment and observation. Scientific novelty. The study is based on a comprehensive approach, which includes the analysis of scientific sources, regulatory documents, questionnaires of teachers and students, comparative analysis of educational programs, as well as methods of pedagogical experiment and observation.
Conclusions. Modern approaches to training specialists in physical education, sports and human health are based on the integration of the latest technologies, an interdisciplinary approach and personalization of education. The survey results confirm the positive impact of these changes on the quality of training of students and graduates. The development of inclusive programs and international cooperation remains an important direction. The use of simulation technologies and gamification makes the educational process more effective and interesting. Further improvement of educational methods will contribute to the training of highly qualified specialists capable of working effectively in the field of physical education and human health.