У статті досліджено рівень стресу та особливості прояву його ознак у курсантів та офіцерів у процесі виконання завдань навчально-бойової діяльності в умовах воєнного стану. Дослідження проводилося у 2023-2024 рр. на базі Військового інституту танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». У дослідженні взяли участь: 276 курсантів 1-4-го років навчання; 71 слухач магістерського рівня освіти; 103 офіцери інституту. Методи дослідження: аналіз та узагальнення літературних джерел, методи психодіагностики, методи математичної статистики. Рівень стресу та його ознаки визначалися за тестом В. Ю. Щербатих. Виявлено, що після виконання завдань навчально-бойової діяльності в умовах воєнного стану в офіцерів, порівняно зі слухачами і курсантами, рівень прояву усіх симптомів стресу та рівень стресу є значно вищий. Наприкінці дослідження у офіцерів усіх вікових груп рівень стресу є вищий ніж у інших групах, із статистично значущою вірогідністю (р≤0,001) та оцінюється як виражений стрес (у інших групах – помірний стрес). Констатовано, що у офіцерів різних вікових груп суттєвих розбіжностей у рівнях прояву ознак стресу не виявлено, що свідчить про однаково негативний вплив стресу на військовослужбовців різного віку. Основним показником негативного впливу стрес-чинників виступає саме тривалість перебування у стресогенних умовах. Проведене дослідження свідчить про нагальну потребу у формуванні стресостійкості курсантів під час навчання для забезпечення ефективності їх навчальної діяльності в умовах воєнного стану та подальшої бойової діяльності, а також у формуванні навичок застосування доступних засобів у профілактиці стресових явищ у процесі навчально-бойової діяльності.
Stress is a physiological state characterized by the human body's reaction to prolonged negative events, namely: dangers, excessive mental and emotional stress, grief, obligations placed on a person, making important decisions that occur at a rapid pace, and often a combination of several negative events occurring simultaneously. The article investigates the level of stress and the features of its symptoms in cadets and officers in the process of training and combat activity under martial law. The study was conducted in 2023-2024 at the Military Institute of Tank Troops of the National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute». The study was attended by: 276 cadets of the 1st-4th years of study; 71 listeners of the master’s level of education; 103 officers of the institute. Research methods: analysis and generalization of literary sources, psychodiagnostic methods, methods of mathematical statistics. The level of stress and its symptoms were determined using the V. Yu. Shcherbatykh test. It was found that after performing training and combat activity under martial law, officers, compared to listeners and cadets, had a significantly higher level of all stress symptoms and stress level. At the end of the study, the stress level of officers of all age groups is higher than in other groups, with a statistically significant probability (p≤0.001) and is assessed as pronounced stress (in other groups – moderate stress). It was found that there were no significant differences in the levels of manifestation of stress symptoms among officers of different age groups, which indicates an equally negative impact of stress on servicemen of different ages. The main indicator of the negative impact of stress factors is the duration of stay in stressful conditions. The study indicates an urgent need to form stress resistance of cadets during training to ensure the effectiveness of their educational activity in martial law and further combat activity, as well as to form skills in using available means to prevent stress in the process of training and combat activity.