У статті розглянуто сучасний алгоритм реалізації логопедичного супроводу дітей раннього віку з
церебральним паралічем. Проаналізовано науково-емпіричні дані, що стосуються проблематики стану та особливостей розвитку дітей з церебральним паралічем з раннього віку, зокрема складності та багатовекторності проблеми домовленнєвого та раннього мовленнєвого розвитку. Представлено зміст та базові складові компоненти логопедичного супроводу. Ключовим змістовим компонентом логопедичного супроводу є авторська методика ранньої логоінтервенції «У ритмі Метелика». Науково обґрунтовано склад міжгалузевої команди, що бере учать у забезпечені неперервного логопедичному супроводі такої дитини, підкреслено ключову роль логопеда та батьків. Представлено алгоритм здійснення міжгалузевого логопедичного супроводу як систему послідовних етапів, наповнених змістом та інструментарієм, що забезпечує успішну індивідуальну траєкторію розвитку дитини.
The article discusses a modern algorithm for the implementation of speech therapy support for young children with cerebral palsy. The difficulties of organizing this process are outlined. Scientific and empirical data related to the problems of the state and features of development of children with cerebral palsy from an early age were analyzed. Emphasis is placed on the complexity and multi-vector nature of the problem of agreement and early speech development of young children with cerebral palsy. The speech therapy support of young children with cerebral palsy is substantiated and defined. Its content and basic components are presented. The key content component of speech therapy support is the author's technique of early speech intervention "In the Rhythm of the Butterfly", which consists of two main content blocks: the first directly working with the child and the second autonomous family-oriented segment for working with the parents of such a child. The composition of the interdisciplinary team involved in providing continuous speech therapy support for such a child is scientifically substantiated, and the key role of the speech therapist and parents is emphasized. The algorithm for the implementation of interdisciplinary speech therapy support is presented as a system of successive stages, filled with content and tools for its provision. The algorithm of actions and the full implementation of speech therapy support for a young child with cerebral palsy ensures a successful individual trajectory of the child's development. This contributes to the formation of positive indicators, in particular, the basis for the formation and development of speech.