У статті розглядаються сутнісні характеристики формування готовності майбутніх офіцерів до застосування «холодної зброї» в екстремальних умовах службово-бойової діяльності. Актуальність дослідження зумовлена зростанням вимог до професійної підготовки військовослужбовців (правоохоронців) інституцій сектору безпеки і оборони України, здатних ефективно діяти у складних і небезпечних ситуаціях.
У процесі дослідження визначено ключові складові готовності до використання холодної зброї, серед яких психофізична підготовленість, тактична грамотність, правова обізнаність і морально-етична стійкість. Проаналізовано існуючі підходи до формування зазначених компетенцій у системі вищої військової освіти. Особливу увагу приділено інтеграції теоретичних знань та практичних навичок, що забезпечує майбутнім офіцерам можливість адекватно оцінювати ситуацію, приймати обґрунтовані та виважені рішення та діяти у відповідності до законодавчих норм.
Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення навчально-тренувального процесу майбутніх офіцерів зі спеціальної фізичної підготовки (тактичної та тактико-спеціальної підготовки), зокрема для розробки спеціалізованих навчальних програм, спрямованих на підготовку до виконання завдань за призначенням в екстремальних умовах службово-бойової діяльності. Перспективи подальших досліджень у обраному напрямі наукової розвідки передбачають визначення критеріїв, рівнів формування готовності майбутніх офіцерів до застосування «холодної зброї» в екстремальних умовах службово-бойової діяльності.
The article examines the essential characteristics of the formation of future officers' readiness to use "Bladed weapons" in extreme conditions of service and combat activity. The relevance of the study is due to the growing requirements for professional training of military personnel, capable of effectively acting in complex and dangerous situations.
Research methods: abstraction, analysis and synthesis, hypothetical-deductive method, induction and deduction, historical method, classification and systematization, comparative (comparative) method, logical method, modeling, forecasting, generalization and concretization, formalization. In addition, during the theoretical study, personal experience in organizing the system of special physical training of military personnel.
The research identified key components of readiness to use edged weapons, including psychophysical preparedness, tactical literacy, legal awareness, and moral and ethical stability. Existing approaches to the formation of these competencies in the military education system are analyzed. Particular attention is paid to the integration of theoretical knowledge and practical skills, which provides future officers with the opportunity to adequately assess the situation, make informed and balanced decisions, and act in accordance with legislative norms.
The results of the study can be used to improve the educational and training process of future officers in special physical training (tactical and tactical-special training), in particular for the development of specialized training programs aimed at preparing for the performance of assigned tasks in extreme conditions of service and combat activity. Prospects for further research include determining the criteria, levels (components) of forming the readiness of future officers to use "Bladed weapons" in extreme conditions of service and combat activity.