У статті досліджено проблему формування військово-прикладних навичок рукопашного бою (заходів фізичного впливу, сили) у майбутніх інструкторів з фізичної підготовки і спорту в системі професійної освіти. Розроблено та теоретично обґрунтовано організаційно-педагогічні умови, спрямовані на вдосконалення навчального процесу підготовки військовослужбовців.
Методи дослідження: спостереження, анкетування та опитування, тестування, педагогічний експеримент, хронометрування, експертне оцінювання, психодіагностичні методи, моделювання, статистичний аналіз (розрахунок середніх значень, кореляцій та інших статистичних показників).
Під час емпіричного дослідження проведено апробацію організаційно-педагогічних умов, які передбачають відпрацювання спеціальних тренувальних комплексів застосування заходів фізичного впливу (сили), що забезпечує формування психофізичної готовності майбутніх інструкторів з фізичної підготовки і спорту до виконання завдань за призначенням в екстремальних умовах службово-бойової діяльності.
Результати дослідження свідчать про підвищення ефективності рукопашної підготовки представників досліджуваної категорії, що підтверджується стійкими сформованими теоретичними знаннями та практичними навичками застосування заходів фізичного впливу, сили у змодельованих екстремальних умовах службово-бойової діяльності. Отримані результати підтверджують доцільність впровадження експериментальних організаційно-педагогічних умов в систему професійної освіти майбутніх інструкторів з фізичної підготовки і спорту.
The article examines the problem of forming military-applied skills of hand-to-hand combat (measures of physical impact, force) in future physical training and sports instructors in the vocational education system. Organizational and pedagogical conditions aimed at improving the educational process of training military personnel of the National Guard of Ukraine have been developed and theoretically substantiated. A training model has been proposed that integrates modern pedagogical technologies adapted to the extreme conditions of service and combat activities.
Research methods: observation, questionnaires and surveys, testing, pedagogical experiment, timing, expert evaluation, psychodiagnostics methods, modeling, statistical analysis (calculation of averages, correlations and other statistical indicators). In the process of research and analytical work, an approbation of experimental organizational and pedagogical conditions was carried out, which involves the development of special training situations, the use of simulation modeling methods, as well as the formation of psychophysical readiness to perform assigned tasks in extreme conditions of service and combat activity.
The results of the study indicate an increase in the effectiveness of training for representatives of the studied category, which is confirmed by an increase in the level of mastery of the techniques and tactics of service-applied hand-to-hand combat, stress resistance, coordination abilities, and the ability to act in difficult conditions. The results obtained confirm the feasibility of introducing experimental organizational and pedagogical conditions into the system of professional education of future physical training and sports instructors. Prospects for further research in the chosen direction of scientific exploration include the development of an experimental program for organizing independent work of future physical training and sports instructors in the vocational education system.