У даній статті зроблено спробу розкрити виховний вплив занять волейболом щодо формування дисциплінованості здобувачів вищої освіти. Завдяки аналізу наукової літератури з’ясовано, що проблема формування дисциплінованості здобувачів вищої освіти є актуальною науковою проблемою й заслуговує особливої уваги на сучасному етапі розвитку вищої освіти. З’ясовано, що заняття спортивно-ігровою діяльністю, зокрема волейболом, мають значний формувальний потенціал, оскільки вони спрямовані не лише на фізичну підготовку студентів, але й на формування необхідних морально-вольових якостей (дисциплінованість, стійкість, сміливість, витримка та ін.). В умовах інтенсивної освітньої діяльності в закладах вищої освіти виникає необхідність пошуку ефективних змісту, педагогічних умов, методик для формування досліджуваних категорій. Одним із ефективних засобів у процесі формування дисциплінованості здобувачів вищої освіти є заняття спортивно-ігровою роботою. Волейбол надає широкі можливості для виховання та становлення особистості; сприяє фізичному розвитку й формує навички взаємодії здобувачів вищої освіти, підпорядкування правилам, нормам тощо. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю розробки дієвих змісту, педагогічних умов, які сприяють ефективному використанню волейболу як засобу формування дисциплінованості у здобувачів вищої освіти. Аналіз психолого-педагогічної літератури та практики допоміг з’ясувати актуальні засади організації занять волейболом та спортивними іграми впровадження їх елементів на заняттях з фізичного виховання у закладах вищої освіти, які сприяють вихованню дисциплінованості та іншим якостям студентської молоді.
This article attempts to reveal the educational impact of volleyball classes on the formation of discipline in higher education students. Through the analysis of scientific literature, it was found that the problem of forming discipline in higher education students is a relevant scientific problem and deserves special attention at the current stage of development of higher education. It was found that sports and game activities, in particular volleyball, have significant formative potential, since they are aimed not only at the physical training of students, but also at the formation of the necessary moral and volitional qualities (discipline, resilience, courage, endurance, etc.). In conditions of intensive educational activity in higher education institutions, there is a need to find effective content, pedagogical conditions, and methods for the formation of the studied categories. One of the effective means in the process of forming discipline in higher education students is sports and game work. Volleyball provides ample opportunities for education and personal development; it promotes physical development and forms the skills of interaction among higher education students, obedience to rules, norms, etc. The relevance of the problem is due to the need to develop effective content, pedagogical conditions that contribute to the effective use of volleyball as a means of forming discipline in higher education students. Analysis of psychological and pedagogical literature and practice helped to clarify the current principles of organizing volleyball classes and sports games and introducing their elements in physical education classes in higher education institutions, which contribute to the development of discipline and other qualities of student youth.
It has been established that the educational process should be organized in accordance with the following factors: purposeful participation in volleyball classes with a formative purpose (for effective education of discipline, higher education students should be active participants in sports and games (educational) activities; teachers-trainers should create conditions that contribute to the formation of the necessary knowledge and ideas of students about the value of discipline as a key moral and volitional quality (compliance with rules, norms of behavior, being patient, focused on achieving the goal, etc.); teachers should implement a differentiated approach in the educational process, taking into account the interests of higher education students; individualization of physical, moral, psychological and volitional training; in the process of volleyball classes and sports and games, teachers should direct efforts to meet the needs of students in motor and physical activity; promote the manifestation of moral and volitional qualities through the need to achieve a sports (educational) goal; to form discipline through overcoming possible difficulties, participation in competitions of various levels (with the aim of winning), development of team unity.