Дисертація містить аналіз змісту та методичного забезпечення підготовки учителя трудового навчання у вищих педагогічних закладах до самоосвіти. У роботі обґрунтовано методичну систему підготовки учителя трудового навчання до самоосвітньої діяльності, визначені показники та рівні цієї готовності, експериментально перевірено ефективність розробленої методичної системи.
В дослідженні виконаний аналіз стану готовності майбутніх учителів трудового навчання до самоосвітньої діяльності. На підставі цього аналізу зроблено висновок про недостатній стан самоосвітньої підготовки учителя трудового навчання.
Описані можливості навчально-технічної літератури як джерела самоосвітньої діяльності студентів.
The analysis of the contents and methodical maintenance of labour teacher’s training at higher educational establishments to self-education are contained in the dissertation. The methodical system of labour teacher’s training to self-educational activity is grounded, models and levels of these training results are determined, the effectiveness of the developed methodical system is experimentally examined. The analysis of the state of readiness of future labour teachers training to self-educational activity is made in the investigation. On the results of this analysis the conclusion about insufficient state of self-educational training of labour teachers is made. The possibilities of educational and technical literature as a source of student’s self-educational activity are described.