Стаття присвячена розгляду компонентної структури професійного розвитку вчителя початкових класів. Актуальність започаткованої проблеми пов’язана з професійною діяльністю вчителя початкових класів, необхідністю постійного підвищення педагогічної майстерності й самовдосконалення, тобто професійного розвитку. У зв’язку з цим актуалізовано розуміння феномена професійного розвитку вчителя початкових класів як динамічного процесу позитивних змін особистісних і професійно-значущих якостей, що відбуваються в ході педагогічної діяльності у початковій школі, набуття ним педагогічного досвіду, що забезпечує усталений світогляд, позитивне ставлення до професійної діяльності, дозволяє оптимізувати навчання і виховання учнів відповідно до викликів сьогодення. Визначено структуру готовності вчителів початкових класів до проєктування професійного розвитку в післядипломній освіті. Зазначено, що в цій структурі необхідними складниками виступають мотиваційно-аксіологічний, когнітивно-інформаційний, компетентнісно- орієнтований, рефлексивно-результативний компоненти. На підставі аналізу наукового фонду, установлено, що мотиваційно-аксіологічний компонент передбачає наявність мотивації до професійного розвитку, мотивації на досягнення успіху в професійній діяльності та наявність професійних цінностей. Когнітивно-інформаційний компонент передбачає обізнаність із інноваційними освітніми технологіями, наявність фахових знань і знань щодо планування індивідуальної траєкторії професійного розвитку. Компетентнісно-орієнтований компонент містить у собі наявність проєктувальних, комунікативно-організаторських умінь і здатність до емоційної саморегуляції. Рефлексивно-результативний компонент передбачає здатність до рефлексії, наявність критичного мислення, здатність до життєстійкості. Зроблено висновки.
This article is dedicated to examining the component structure of professional development for primary school teachers. The relevance of the issue lies in the professional activities of primary school teachers, the necessity for continuous improvement of pedagogical skills, and self-improvement, i.e., professional development. In this regard, understanding the phenomenon of professional development for primary school teachers is highlighted as a dynamic process of positive changes in personal and professionally significant qualities, occurring during pedagogical activities in primary school. These changes involve acquiring pedagogical experience, ensuring a stable worldview, a positive attitude towards professional activities, and optimizing teaching and education of students in response to contemporary challenges.
The structure of primary school teachers' willingness for designing professional development in postgraduate education is defined. It is noted that the necessary components in this structure include the motivational-axiological, cognitive-informational, competence-oriented, and reflexive-resultative components. Based on an analysis of the scientific research, it is established that the motivational-axiological component involves the presence of motivation for professional development, motivation for achieving success in professional activities, and the presence of professional values. The cognitive-informational component involves awareness of innovative educational technologies, the presence of professional knowledge, and knowledge related to planning an individual trajectory of professional development. The competence-oriented component includes the presence of design, communicative-organizational skills, and the ability for emotional self-regulation. The reflexive-resultative component involves the ability for reflection, the presence of critical thinking, and the capacity for resilience. The conclusions were drawn.