Актуальність дослідження впливів фізичної культури та спортивно-оздоровчої діяльності на виховання морально-вольових якостей учнівської молоді визначається запитом сучасної педагогічної теорії і практики на розроблення та удосконалення відповідного методичного інструментарію. У цьому контексті спортивно-оздоровча діяльність є ефективним інструментом для розвитку зростаючої особистості, що актуалізує визначення відповідних організаційно-педагогічних умов. Організаційно-педагогічні умови виховання самовладання у молодших підлітків можемо визначити як сукупність чинників, які забезпечують успішне досягнення виховних цілей та сприяють підвищенню рівня самовладання у процесі занять бойовими мистецтвами. Ефективними організаційно-педагогічними умовами виховання самовладання молодших підлітків у процесі занять бойовим мистецтвом визначено: організація методичної роботи з учителями фізичної культури та тренерами з бойових мистецтв щодо виховання самовладання молодших підлітків; впровадження методичного інструментарію для виховання самовладання молодших підлітків засобами бойових мистецтв у освітній процес ЗЗСО (на уроках фізичної культури); організація спортивно-оздоровчої діяльності з метою мотивації молодших підлітків до занять бойовими мистецтвами та напрацювання навичок проявів самовладання на практиці.
Self-control, as one of the key moral and volitional qualities, contributes to the formation of a responsible, self-realized personality, which meets the urgent need of society for harmoniously developed citizens who are able to make balanced decisions and actively participate in the life of the state. The relevance of the study of the effects of physical culture and sports and recreational activities on the education of moral and volitional qualities of schoolchildren is determined by the demand of modern pedagogical theory and practice for the development and improvement of appropriate methodological tools. In this context, sports and health activities, in particular martial arts, are an effective tool for the development of a growing personality, which actualizes the definition of appropriate organizational and pedagogical conditions. We can define the organizational and pedagogical conditions for the education of self-control in younger teenagers as a set of factors that ensure the successful achievement of educational goals and contribute to increasing the level of self-control in the process of practicing martial arts.
Effective organizational and pedagogical conditions for the self-control education of younger teenagers in the process of martial arts classes are defined as: organization of methodical work with physical education teachers and martial arts trainers regarding the self-control education of younger teenagers; introduction of methodical tools for self-control training of younger teenagers by means of martial arts (freestyle wrestling, horting, aikido, judo, jiu-jitsu) in the educational process of ZZSO (in physical education classes); organization of sports and recreational activities with the aim of motivating younger teenagers to engage in martial arts and develop self-control skills in practice.