Стаття присвячена теоретичному аналізу підходів до вивчення проблеми досягнення успіху у сучасній психологічній літературі. На основі теоретико-методологічного аналізу вказаної проблеми в психолого-педагогічній літературі визначено концептуальні позиції щодо вивчення поняття «успішність особистості». Використані методи дослідження включають теоретичний аналіз, систематизацію, порівняння та узагальнення. Детально порівнюються різні підходи до визначення понять «успіх», «успішність», «досягнення успіху», а також, питання мотивації досягнення успіху. Зазначено, що проблема успіху та успішності людини залишається недостатньо дослідженою, і вона взаємодіє з різними філософськими, психологічними та педагогічними категоріями. Висловлено думку, що подальші дослідження цього питання є надзвичайно актуальними, оскільки проблема формування успішності людини часто пов’язана з рівнем соціально значущих чи особистісних результатів, які вона досягає. Термін «успішність» викликає різні асоціації та пов’язаний з індивідуальною системою оцінок і цінностей. Неможливо розглядати успішність поза конкретним видом діяльності, оскільки вона завжди супроводжується певними досягненнями та здобутками. Таким чином, успіх і успішність можна розглядати як окреме та загальне явище. Проведений теоретичний аналіз феномену успіху підтверджує його складність і багатогранність. Він слугує індикатором досягнень особистості, забезпечує позитивний емоційний фон життя та спрямовує на пошук нових креативних форм діяльності. Узагальнюючи наукові підходи, запропоновано визначення успішності як системного явища, в основі якого лежить мета досягти успіху й гармонії в усіх сферах суспільного життя через цілеспрямовану діяльність. На основі узагальнень наукової літератури були сформовані перспективи подальших досліджень, які полягають у підборі методичного матеріалу та проведенні емпіричних досліджень з метою розробки подальших рекомендацій оптимізації професійної успішності особистості.
The article is focused on the theoretical analysis of approaches to study the problem of achieving success in modern psychological literature. Based on the theoretical and methodological analysis of the problem specified in psychological and pedagogical literature, the conceptual positions on the study of the concept of “personality success” are defined. The research methods used include theoretical analysis, systematization, comparison and generalization. Various approaches to the definition of the concepts of “success”, “successfulness”, “achievement of success”, as well as the issue of motivation to achieve success are compared in detail. It is noted that the problem of human success and successfulness remains insufficiently researched, and it interacts with various philosophical, psychological and pedagogical categories. The opinion is expressed that further research on this issue is extremely relevant, since the problem of forming a person’s success is often related to the level of socially significant or personal results that he achieves. The term “success” evokes various associations and is correlated with an individual system of evaluations and values. It is impossible to consider success outside of a specific type of activity, as it is always accompanied by certain achievements and gains. Thus, success and successfulness can be considered as a separate and general phenomenon. The conducted theoretical analysis of the phenomenon of success confirms its complexity and versatility. It serves as an indicator of personal achievements, provides a positive emotional background of life and directs the search for new creative forms of activity. Summarizing scientific approaches, the definition of success as a systemic phenomenon is proposed, the basis of which is the goal of achieving success and harmony in all spheres of social life through purposeful activity. On the basis of the conducted theoretical research, prospects for further research have been formed, which comprise the selection of methodical material and empirical research, with the aim of developing further recommendations to optimize the professional success of an individual.