Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Використання методів психорелаксації як засобу підвищення психоемоціної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Білик, Валентина Григорівна
dc.contributor.author Омельчук, Олена Володимирівна
dc.date.accessioned 2024-07-02T09:06:36Z
dc.date.available 2024-07-02T09:06:36Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Білик, В. Г. Використання методів психорелаксації як засобу підвищення психоемоціної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури / В. Г. Білик, О. В. Омельчук // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 6 (179). – С. 36-41. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45627
dc.description.abstract Проблема підвищення психоемоційної стійкості учнів старшої школи є однією з найактуальніших сьогодні, оскільки, складні соціально-економічні умови життя, війна в Україні, інтенсифікація освітнього процесу в межах дистанційного навчання обумовлюють стійку тенденцію до зниження рухової активності в учнівської молоді, мотивації для занять фізичною культурою; погіршення стану їхнього ментального та фізичного здоров’я, розвиток синдрому хронічної втоми та психоемоційної нестійкості. Метою дослідження є теоретично обґрунтувати, експериментально дослідити доцільність використання методів психорелаксації як засобу підвищення психоемоційної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури. Авторська методика психорелаксації як засіб підвищення психоемоційної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури реалізовується за двома напрями: тематичний, спрямований на озброєння учнів старшої школи знаннями щодо основних чинників, симптоматики й особливостей прояву синдрому хронічної втоми та психоемоційної нестійкості, адаптаційних механізмів і форм психологічного захисту; практичний, спрямований на зменшення проявів синдрому хронічної втоми та психоемоційної нестійкості, навчання учнів старших класів навичкам саморегуляції негативних психоемоційних станів, самодопомоги та взаємодопомоги, подолання стресових ситуацій, налагодження ефективної міжособистісної взаємодії, в тому числі використовуючи методи психорелаксації на уроках фізичної культури. Ефективність авторської методики підтверджена експериментально. uk
dc.description.abstract The problem of improving the psycho-emotional resilience of high school students is one of the most pressing today: difficult socio-economic conditions, the war in Ukraine, and the intensification of the educational process (distance learning) cause a steady trend towards a decrease in physical activity among students, a deterioration in their mental and physical health, and the development of chronic fatigue syndrome and psycho-emotional instability. The purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally investigate the feasibility of using psychorelaxation methods as a means of increasing the psychoemotional stability of high school students with chronic fatigue syndrome in the process of teaching martial arts techniques in physical education lessons. The authors method of psychorelaxation as a means of increasing the psychoemotional stability of high school students with chronic fatigue syndrome in the process of teaching martial arts techniques in physical education lessons is implemented in two directions: thematic, aimed at equipping high school students with knowledge about the main factors, symptoms and features of the manifestation of chronic fatigue syndrome and psycho-emotional instability, adaptation mechanisms and forms of psychological protection; practical, aimed at reducing the manifestations of chronic fatigue syndrome and psycho-emotional instability, teaching high school students the skills of self-regulation of negative psycho-emotional states, self-help and mutual assistance, overcoming stressful situations, establishing effective interpersonal interaction, including using psycho-relaxation methods in physical education classes. The main forms and methods of work were as follows: formation of general ideas about the health techniques of Eastern countries, their importance in human life, preservation and strengthening of mental health and physical development; group discussion, individual work, “active listening” techniques, etc. Among the methods of psychorelaxation, we used suggestive therapy, autogenic training, neuromuscular (progressive) relaxation, and ideomotor training. The effectiveness of the author's methodology has been confirmed experimentally. Prospects for further research include the study of the effectiveness of using psychorelaxation methods as a means of increasing psychoemotional stability for different gender and age groups. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject психорелаксація uk
dc.subject психоемоційна стійкість uk
dc.subject синдром хронічної втоми uk
dc.subject учні старших класів uk
dc.subject psychorelaxation uk
dc.subject psychoemotional stability uk
dc.subject chronic fatigue syndrome uk
dc.subject high school students uk
dc.title Використання методів психорелаксації як засобу підвищення психоемоціної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури uk
dc.title.alternative The use of psychorelaxation methods as a means of increasing the psycho-emotional stability of high school students with chronic fatigue syndrome in the process of teaching martial arts techniques in physical education lessons uk
dc.type Article uk
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.6(179).07


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics