Проблема підвищення психоемоційної стійкості учнів старшої школи є однією з найактуальніших сьогодні, оскільки, складні соціально-економічні умови життя, війна в Україні, інтенсифікація освітнього процесу в межах дистанційного навчання обумовлюють стійку тенденцію до зниження рухової активності в учнівської молоді, мотивації для занять фізичною культурою; погіршення стану їхнього ментального та фізичного здоров’я, розвиток синдрому хронічної втоми та психоемоційної нестійкості. Метою дослідження є теоретично обґрунтувати, експериментально дослідити доцільність використання методів психорелаксації як засобу підвищення психоемоційної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури. Авторська методика психорелаксації як засіб підвищення психоемоційної стійкості учнів старшої школи з синдромом хронічної втоми в процесі навчання прийомів східних єдиноборств на уроках фізичної культури реалізовується за двома напрями: тематичний, спрямований на озброєння учнів старшої школи знаннями щодо основних чинників, симптоматики й особливостей прояву синдрому хронічної втоми та психоемоційної нестійкості, адаптаційних механізмів і форм психологічного захисту; практичний, спрямований на зменшення проявів синдрому хронічної втоми та психоемоційної нестійкості, навчання учнів старших класів навичкам саморегуляції негативних психоемоційних станів, самодопомоги та взаємодопомоги, подолання стресових ситуацій, налагодження ефективної міжособистісної взаємодії, в тому числі використовуючи методи психорелаксації на уроках фізичної культури. Ефективність авторської методики підтверджена експериментально.
The problem of improving the psycho-emotional resilience of high school students is one of the most pressing today: difficult socio-economic conditions, the war in Ukraine, and the intensification of the educational process (distance learning) cause a steady trend towards a decrease in physical activity among students, a deterioration in their mental and physical health, and the development of chronic fatigue syndrome and psycho-emotional instability. The purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally investigate the feasibility of using psychorelaxation methods as a means of increasing the psychoemotional stability of high school students with chronic fatigue syndrome in the process of teaching martial arts techniques in physical education lessons.
The authors method of psychorelaxation as a means of increasing the psychoemotional stability of high school students with chronic fatigue syndrome in the process of teaching martial arts techniques in physical education lessons is implemented in two directions: thematic, aimed at equipping high school students with knowledge about the main factors, symptoms and features of the manifestation of chronic fatigue syndrome and psycho-emotional instability, adaptation mechanisms and forms of psychological protection; practical, aimed at reducing the manifestations of chronic fatigue syndrome and psycho-emotional instability, teaching high school students the skills of self-regulation of negative psycho-emotional states, self-help and mutual assistance, overcoming stressful situations, establishing effective interpersonal interaction, including using psycho-relaxation methods in physical education classes. The main forms and methods of work were as follows: formation of general ideas about the health techniques of Eastern countries, their importance in human life, preservation and strengthening of mental health and physical development; group discussion, individual work, “active listening” techniques, etc. Among the methods of psychorelaxation, we used suggestive therapy, autogenic training, neuromuscular (progressive) relaxation, and ideomotor training. The effectiveness of the author's methodology has been confirmed experimentally. Prospects for further research include the study of the effectiveness of using psychorelaxation methods as a means of increasing psychoemotional stability for different gender and age groups.