Обґрунтовано структурно-функціональну модель формування професійної компетентності майбутніх хореографів, уточнено зміст понять «модель» і «моделювання», визначено етапи реалізації технології моделювання професійної компетентності майбутніх хореографів. Ця структурно-функціональна модель формування професійної компетентності майбутніх хореографів містить наступні блоки: методологічно-змістовий, суб’єкт-суб’єктний, процесуально-організаційний; контрольно-результативний, контрольно-результативний, які є взаємозумовленими та взаємозалежними, реалізовуються через дотримання певних умов, що забезпечують ефективність функціонування моделі в процесі фахової підготовки.
The article is devoted to the justification of the structural-functional model of the formation of professional competence of future choreographers, the meaning of the concepts «model» and «modeling» is clarified, the stages of implementation of the technology of modeling the professional competence of future choreographers are defined. It is proved that the developed structural-functional model of formation of professional competence of future choreographers contains the following blocks: methodological-content, subject-subject, procedural-organizational; control-resultative, which are mutually determined and interdependent, are implemented through compliance with certain conditions that ensure the effectiveness of the model in the process of professional training.