У статті представлено дані, щодо відмінностей показників рівноваги тіла школярів 11 років з порушенням зору в порівнянні з їхніми відносно здоровими однолітками. Науковці відмічають, що сенсорна депривація у вигляді порушення зору призводить до координаційних розладів різного ступеню прояву. Мета статті - аналіз розвитку рівноваги тіла школярів 11 років із порушенням зору в порівнянні з їхніми відносно здоровими однолітками. Школярі з порушенням зору за хвилину втрачають рівновагу тіла у положенні «Фламінго» на 16 разів більше, ніж їхні однолітки без даної патології, а отже їхня здатність до утримання рівноваги розвинена гірше, що підтверджується даними статистичного аналізу на достовірність (р<0,01). Перспективи подальших досліджень. Подальші наукові дослідження будуть присвячені розробці та впровадженню сучасної програми фізичного виховання для школярів 11 років із порушенням зору.
The article presents data on the differences in balance indicators of 11-year-old schoolchildren with visual impairment compared to their relatively healthy peers. Scientists note that sensory deprivation in the form of visual impairment leads to coordination disorders and motor disorders of various degrees of manifestation.
The purpose of the article is to analyze the balance development of 11-year-old schoolchildren with visual impairment in comparison with their relatively healthy peers. Schoolchildren with visual impairment lose their balance in the "Flamingo" position 16 times more per minute than their peers without this pathology, and therefore their ability to maintain balance is less developed, which is confirmed by statistical analysis for reliability (p<0.01). In the same way, boys with visual impairment committed 14.4 more "fouls" than their peers, in whom visual impairment was not detected. This difference is statistically significant at the p<0.01 level. The difference in girls' performance on this task averaged 18 errors per minute, and had the same direction and was significant at the 1% level. The comparison made it possible to reveal significant differences, schoolchildren with visual impairment (boys and girls) have a lower ability to maintain balance than their peers without visual impairment. Prospects for further research. Further scientific research will be devoted to the development and implementation of a modern physical education program for 11-year-old schoolchildren with visual impairment.