У статті здійснено аналіз освітніх програм підготовки бакалаврів фізичної культури і спорту за спеціалізацією «Фізкультурно-спортивна реабілітація» та встановлено, які soft skills формуються у процесі професійної підготовки фахівців. На основі аналізу результатів опитування роботодавців встановлено найбільш затребувані soft skills на ринку праці, а саме: творчість, креативність; інформаційна грамотність; медіаграмотність; цифрова грамотність; комунікативність; саморозвиток; критичне мислення; лідерство; співпраця, робота в команді; емоційний інтелект; гнучкість, адаптивність; продуктивність (тайм-менеджмент); ініціативність. Водночас виявлено, що низка затребуваних на ринку праці soft skills відсутні у бакалаврських освітніх програм зі спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» за спеціалізацією «Фізкультурно-спортивна реабілітація». Запропоновано рекомендації закладам вищої освіти щодо адаптації освітніх програм відповідно до потреб ринку праці, зокрема передбачити формування таких soft skills, як критичне мислення, творчість, креативність, співпраця, робота в команді, емоційний інтелект, продуктивність (тайм-менеджмент) та ініціативність. Формування у випускників ЗВО затребуваних на ринку праці soft skills сприятиме розширенню їхніх можливостей працевлаштування на вітчизняному ринку праці.
The article analyzes educational programs for training bachelors of physical culture and sports with the specialization "Physical culture and sports rehabilitation" and established which soft skills are formed in the process of professional training of specialists. Based on the analysis of the results of the employers' survey, the most popular soft skills on the labor market are: artistry, creativity; information literacy; media literacy; digital literacy; communicativeness; self-development; critical thinking; leadership; cooperation, teamwork; emotional intelligence; flexibility, adaptability; productivity (time management); proactivity. At the same time, it was found that a number of soft skills, which are in demand on the labor market, are absent in bachelor's educational programs in the specialty 017 "Physical culture and sport" with the specialization "Physical culture and sports rehabilitation". Recommendations are offered to institutions of higher education regarding the adaptation of educational programs in accordance with the needs of the labor market, in particular, to provide for the formation of such soft skills as critical thinking, artistry, creativity, cooperation, teamwork, emotional intelligence, productivity (time management) and initiativeness. The formation of soft skills in demand in the labor market among graduates of higher education institutions will contribute to the expansion of their employment opportunities in the national labor market.