У статті висвітлюється питання впровадження у практику логопедичної роботи технології діагностики стану звуковимови у дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку. Описано зміст, етапи та завдання логопедичної діагностики. Докладно схарактеризовано методи і прийоми проведення орієнтувальної бесіди з дитиною та безпосередньо процедуру обстеження звуковимови. Представлена у статті технологія дає підстави логопеду зробити адекватні висновки щодо прояву та характеру порушеної звуковимови у дитини. Розкрито принципи добору наочного та мовленнєвого матеріалу, який допоможе фахівцю ефективно й ощадно у часі виявити особливості вимови звуків у дорослих та дітей різних вікових категорій.
This article aims to introduce a technology for evaluating speech sound pronunciation in children with speech development disorders. Special attention is paid to the objectivity, clarity, and logical structure of the information presented. The article describes the stages and tasks of speech therapy diagnostics for sound pronunciation. Technical term abbreviations are explained when first used. Lastly, the article adheres to conventional academic structure and clear, objective language that avoids biased and ornamental language. Additionally, it provides detailed information on the content, methods, and techniques for conducting an orientation interview with a child. At the initial stage, the speech therapist assesses the overall quality of the child's speech, noting any apparent difficulties in sound production, as well as the grammatical and syntactic structure of their utterances. This data is utilized to accurately identify any issues the child experiences in producing speech sounds.
This article offers procedures for outlining and analyzing sound pronunciation examination findings within speech therapy reports. The article further explores the assessment and identification of the underlying factors causing sound pronunciation impairment, including their nature and mechanisms.