In this article, we will look at why people react differently to stress. We will analyze the results of a number of empirical studies of individual differences in students' reactions to stress during study and outside study time. We will explore the factors that influence individual differences in the emergence of a stress response. We compare genetic, acquired, and dispositional individual differences and give examples of each of these categories to show how one or another difference affects the occurrence of stress.
Traditionally, psychologists have paid much attention to how people cope with stress and how they react to stressors. Much of this interest is based on the general belief that some people are more prone to stress and more vulnerable than "others".
Therefore, people are distributed within some continuum of stress resistance. It turned out that some people are prone to stress, while others rarely experience stress even under difficult conditions. This idea has attracted the interest of universities because this approach makes it possible to identify stress factors that determine the contingent with a stable psyche. In the field of education, this idea is attractive because it implies the possibility of identifying people who are prone to stress, with the help of which appropriate stress management programs can be developed. The analysis of scientific literature shows that the value of self-assessment of the complex of stress manifestations will be the higher, the worse the subject feels, the less he believes in his strength, abilities, energy, independence, the lower the assessment of his ability to control his own life and be independent.
У цій статті ми розглянемо, чому люди по-різному реагують на стрес. Проаналізуємо результати низки емпіричних досліджень індивідуальних відмінностей реакції на стрес студентами під час навчання і в поза навчальний час. Ми дослідимо фактори, які впливають на індивідуальні відмінності у виникненні реакції на стрес. Порівняємо генетичні, набуті та диспозиційні індивідуальні відмінності та наведемо приклади кожної з цих категорій, щоб показати, як та чи інша відмінність впливає на виникнення стресу. За традицією, психологи приділяють велику увагу тому, як люди відчувають стрес і як реагують на стресори. Значна частина цього інтересу базується на загальному переконанні, що деякі люди більш схильні до стресу і більш вразливі, ніж «інші». Тому люди розподіляються в межах деякого континууму стресостійкості. Виявилося, що одні люди схильні до стресу, а інші рідко відчувають стрес навіть у важких умовах. Ця ідея зацікавила університети, оскільки такий підхід дає змогу виявити стресові фактори, що визначають контингент зі стійкою психікою. У сфері освіти ця ідея є привабливою тим, що передбачає можливість виявлення людей, схильних до стресу, за допомогою яких можна розробити відповідні програми для подолання стресу. Аналіз наукової літератури показує, що значення самооцінки комплексу проявів стресу буде тим вищим, чим гірше суб'єкт почувається, чим менше він вірить у свої сили, здібності, енергію, незалежність, чим менша оцінка його здатності контролювати власне життя і бути самостійним.