Дисертація присвячена проблемі формування пізнавальної самостійності учнів 7–9 класів у процесі вивчення предметів гуманітарного циклу. В дослідженні здійснено аналіз сучасного стану проблеми в теорії та практиці середньої школи, розкрито сутність понять “самостійність”, “пізнавальна самостійність” та “самостійна навчально-пошукова діяльність”; визначено критерії та рівні сформованості пізнавальної самостійності учнів 7–9 класів, обґрунтовано й експериментально перевірено вплив визначених педагогічних умов на формування пізнавальної самостійності учнів у процесі вивчення історії та літератури; розроблено й апробовано модель формування пізнавальної самостійності учнів 7–9 класів; виявлено динаміку у рівнях сформованості пізнавальної самостійності учнів у процесі вивчення ними предметів гуманітарного циклу.
The dissertation is devoted to the problem of forming of cognitive independence of pupils 7-9 grades in the study of humanities subjects. The scientific work analyzed the current state of problems in the theory and practice of middle school, opened the essence of the concepts of “independence”, “cognitive independence” and “self-training search activity”, defined criteria and the level of this personality’s quality, proved and experimentally verified system of pedagogical conditions formation of cognitive independence of pupils in the study of history and literature, found the dynamic levels of forming cognitive independence of pupils in the study of humanities subjects.