У статті запропонований аналіз медіа-технологій як невід’ємного компонента в сучасному політичному житті та політичній комунікації. Визначаються основні ознаки нових медіа, їх унікальні можливості та технології. Набуває подальшого осмислення ідея про розширення каналів розповсюдження інформації, що позначається на сфері соціального спілкування, виникнення нових форматів комунікації, що розширює можливості участі громадян в політичному житті. Нині спостерігається інтенсивне посилення впливу медіа-технологій на політичний процес. Здійснено спробу проаналізувати проблему типологізації медійних технологій, які використовуються у політичній комунікації. Визначається широкий спектр параметрів для виокремлення класифікацій медійних технологій – від технічного застосування до змістовного наповнення та мети. Наводиться класифікація медіа-технологій в площині виборчих кампаній. Розглядаються основні методи впливу медіа на електорат. Медіа-технології в системі комунікацій аналізуються як одна із груп технологій, що впливають на поведінку, спосіб мислення, людську свідомість, політичний вибір та суспільство. Акцентується увага на функціях, які реалізують медіа: консолідуюча, маніпулятивна, деструктивна. Потенціал реалізації окреслених функцій розкриває потужні можливості впливу медіа на політичні орієнтації та цінності громадян. Основними методами впливу медіа на суспільство виокремлюються: формування інформаційного порядку денного, маніпулювання інформацією, створення політичних стереотипів, міфів тощо. Аналізується потенціал використання медіа-технологій та визначаються технології маніпулятивного спрямування. Розглядаються особливості впливу медіа на поведінку людини з метою її деполітизації. Наголошується на важливості подальшого вивчення взаємозв’язку медійних і політичних комунікацій, їх застосування для ефективної політичної комунікації, використання їхніх позитивних можливостей та зменшення негативного впливу.
The article is about the analysis of media technologies as a significant and integral component in modern political life and political communication. The main features of new media, their unique capabilities and technologies are highlighted. In my article the idea of expanding the channels for disseminating information, which affects the area of social communication, the creation of new communication formats, which expands the opportunities for citizens' participation in political life, is further developed. Also the media technologies have an increasing influence on the political process. In addition to that, the problem of typology of media technologies used in political communication is analysed. A wide range of parameters is defined for distinguishing classifications of media technologies - from technical application to meaningful content and purpose. The author provides a classification of media technologies in the area of election campaigns. The main methods of media influence on the electorate are considered. The subject of my analysis is media technologies in the communication system as one of the technologies influencing group behavior, way of thinking, human consciousness, political choice and society as a whole. Attention is focused on the functions implemented by the media: consolidating, manipulative and destructive. It is emphasized that the potential of the implementation of the outlined functions reveals the powerful possibilities of media influence on the political orientation and value of citizens. There are the main methods of media influence on society: formation of an information agenda, manipulation of information, creation of political stereotypes, myths, etc. The potential of using media technologies and the technology of manipulative direction are analyzed. Features of the influence of the media on human behavior with the aim of depoliticizing it are considered. The summary is the importance of further study and theoretical understanding of the connection between media and political communications, their application for effective political communication, the use of their positive opportunities and the reduction of negative impact. Key words: media technologies, political technologies, media, political process, political communication, democracy, political life.