У статті обґрунтовано вплив SMART-комплексів на сучасну систему освіти і доведено підвищення ефективності освітнього процесу за умови використання SMART-комплексів навчальної дисципліни. Виявлено відсутність єдиної думки щодо конкретного термінологічного визначення, за допомогою якого можна тлумачити поняття сучасного освітнього SMART-комплексу. Досліджено наявні моделі успішного функціонування SMART-комплексів і сформульовано критерії успішності при розробленні та впровадженні SMART-комплексу в систему освіти й інтеграцію його в освітнє середовище. Схарактеризовано основні вектори використання SMART-комплексів, а також їхній вплив на створення освітнього середовища загалом і результати навчання здобувачів освіти зокрема. Зазначено, що нині саме SMART-комплекси надають можливість викладачам встановити ефективну взаємодію зі студентами, за умов якої реалізується двобічність освітнього процесу.
Побудовано модель ефективності реалізації SMART-комплексу, за допомогою якої визначається ефективність і доречність змістового наповнення SMART-комплексу за наявності таких факторів, як: якість інформації: її відображення, точність, релевантність і повнота; якість структури SMART-комплексу: продуктивність системи та час відгуку, інструменти створення контенту; якість інтерфейсу користувача: простота використання і зручність, дизайн; надійність, безпека та доступність; якість обслуговування: швидкий час відповіді, довідкова служба. Доведено, що наявні фактори спроможні здійснювати вплив на якість освітнього процесу та результати навчання із використанням SMART-комплексів. Наведено визначення цієї моделі як соціально-когнітивної та схарактеризовано її основні параметри, завдання й функції, визначено місце в сучасній науці. Надано методичні рекомендації щодо розроблення ефективного SMART-комплексу та інтеграції його в освітній процес закладів освіти.
The article substantiates the influence of SMART-complexes on the modern education system and proves the improvement of the effectiveness of the educational process under the condition of using SMART-complexes of the educational discipline. It was found that there is a lack of consensus regarding a specific terminological definition that can be used to interpret the concept of a modern educational SMART complex. The existing models of the successful functioning of SMART-complexes have been studied and the criteria for success in the development and implementation of the SMART-complex in the education system and its integration into the educational environment have been formulated.
The main vectors of the use of SMART-complexes are characterized, as well as their influence on the creation of an educational environment in general and the learning outcomes of education seekers in particular. It is noted that now it is SMART-complexes that enable teachers to establish effective interaction with students, under the conditions of which the two-sidedness of the educational process is implemented. A model of the effectiveness of the implementation of the SMART-complex was built, with the help of which the effectiveness and appropriateness of the content of the SMART-complex is determined in the presence of such factors as: quality of information: its display, accuracy, relevance and completeness; the quality of the structure of the SMART complex: system performance and response time, content creation tools; quality of the user interface: ease of use and convenience, design; reliability, security and availability; quality of service: fast response time, help desk. It has been proven that the available factors are capable of influencing the quality of the educational process and learning outcomes using SMART complexes. This model is defined as social-cognitive, its main parameters, tasks and functions are characterized, its place in modern science is determined. Methodological recommendations on the development of an effective SMART-complex and its integration into the educational process of educational institutions are provided.