Дана стаття присвячена проблемі формування комунікативної функції спілкування дошкільників з порушеннями інтелекту. Автор розглядає необхідність розвитку навичок спілкування як основу навчальної діяльності, визначає роль комунікативної функції, звертає увагу на особливості формування комунікативних навичок у дітей з порушеннями інтелекту. Визначено важливу роль трудової діяльності у становленні комунікативної взаємодії дітей: формування вміння встановлювати контакти з оточуючими, корекція мовленнєвої поведінки, навчання вираженню думок та вирішенню конфліктів, робота над розумінням мотивів власних слів та вчинків, розвиток слухового сприйняття, засвоєння навичок використання невербальних засобів мовлення та ін. На основі аналізу наукових літературних джерел з психології та корекційної психопедагогіки розроблено психолого-педагогічні умови формування комунікативної функції спілкування під час трудової діяльності дошкільників з порушеннями інтелекту: створення мотивації до обміну інформацією між дітьми під час колективної та спільної трудової діяльності; розвиток навичок спілкування між дошкільниками на заняттях з праці шляхом організації ігор та застосування спеціальних вправ, у яких формування комунікативних навичок буде розглядатися як спеціальне завдання; організація взаємодопомоги між дітьми під час трудової діяльності; поєднання фронтальної та індивідуальної форм роботи; поєднання роботи на заняттях трудовою діяльністю та поза ними; врахування вікових та психофізичних особливостей дошкільників; залучення батьків до роботи з формування комунікативної функції спілкування під час праці. Намічені можливості застосування розроблених психолого-педагогічних умов у корекційно-виховному процесі. Вказано напрямки подальшого вивчення та поширення проблеми розвитку комунікативної функції спілкування дошкільників.
This article is devoted to the formation of the communicative function of dialogue of preschool children with intellectual disabilities. The author examines the need to develop communication skills as the basis for learning activities, defines the role of the communicative function, draws attention to the peculiarities of communicative skills in children with intellectual disabilities. It identifies the important role of work in the development of the communicative interaction between children: learning to establish contacts with others, the correction of verbal behavior, training the expression of thoughts and resolve conflicts, work on understanding the motives of their own words and deeds, the development of auditory perception, mastering skills in using non-verbal means of communication, etc. Based on a review of scientific literature on psychology and correctional psycho-pedagogy developed psycho-pedagogical conditions of formation of the communicative function of communication during the work of preschool children with intellectual disabilities: creating motivation for the exchange of information between children during collective and collaborative work; communication skills among preschool children in the classroom at work by organizing games and the use of special exercises, in which the formation of communication skills will be considered as a special task; organizing mutual assistance between the children during the course of employment; the combination of the front and individual forms of work; combination of work on labor activity and beyond; the age and mental and physical characteristics of preschool children; involvement of parents in the work on the formation of the communicative function of communication during the work. It outlined the possibility of applying the developed psycho-pedagogical conditions in correctional and educational process. Indicated areas for further study and extension of the problem of the communicative function of dialogue of preschool children.