У статті розглядається проблема психологічних особливостей соціалізації дітей з ЗПР, зокрема особливості їх виявлення у дітей дошкільного віку з ЗПР. Здійснено аналіз наукових джерел з даної проблеми, визначено актуальність теоретичної та експериментальної частин роботи. Проаналізовано комплексний підхід вивчення психологічних особливостей у дітей з ЗПР. Обґрунтовано, що соціалізація у дітей з ЗПР залежить від системи сімейних відносин. Експериментальні дослідження показали, що на рівень соціалізації дітей впливає дисгармонійний стиль виховання і відносини в сім‘ї. Психологічне обстеження за допомогою спостереження, бесіди, проективної методики «Малюнок сім‘ї», теста-опитувальника «Особистісної адаптації дитини до зовнішнього і внутрішнього світу» А. В. Фурмана, методики Рене
Жиля, казкотерапії «Царівна-Жаба чи Васелиса Прекрасна» підтвердили теоретичний висновок про важливість первинного інституту соціалізації – сім‘ї, яка формує особистість дитини, її життєві принципи, моральні і ціннісні орієнтації, здатність до колективної діяльності. Намічено основні напрямки психолого-педагогічних рекомендацій з урахуванням психологічних особливостей соціалізації дітей з ЗПР.
In the article the problem of psychological features of socialization of children with MDD, in particular features of their exposure for the children of preschool age with MDD. The analysis of scientific sources on this issue was conducted, the author defines actuality of theoretical and experimental work from this theme. The article analyses integrated approach of study of psychological features for children with MDD. Indicated that the socialization of children with mental development delay depends on the system of family relations. Experimental researches have showed that the level of socialization of children suffering from disharmonious style of parenting and family relationships. Psychological inspection by means of observation, conversation, projective techniques "Picture of family" test-questionnaire "Personal adaptation of the child to the external and internal world" of A. V. Furman, method of Rene Zhilya, a fairytale terapy "Princess Frog or Vaselysa the Beautiful" confirmed a theoretical conclusion about importance of primary institute of socialization - family, which forms personality of child, his vital principles, moral and valued orientations, capacity for collective activity. Are set basic directions of psychological and pedagogical recommendations taking into account of psychological characteristics of socialization of children with MDD.