Дана стаття присвячена проблемі корекції комунікативної діяльності дітей із порушеннями інтелекту молодшого шкільного віку. Автор проводить короткий аналіз вивчення питання формування комунікативних навичок у дітей у загальній психології та корекційній психопедагогіці, доводить його актуальність, представляє результати експериментального дослідження, проведеного з метою вивчення особливостей комунікативної діяльності учнів молодших класів із порушеннями інтелекту: з’ясування рівня сформованості навичок культури спілкування; визначення ступеню ініціативності у спілкуванні; дослідження вміння вербально вирішувати проблемні ситуації. На основі представленої характеристики досліджуваних, у статті запропоновано методичні рекомендації щодо корекції комунікативної діяльності даної категорії дітей: необхідність вивчення особистості дитини на уроках та у позакласний час; широке використання різних видів наочності; створення дорослими різних ситуацій, які б провокували появу висловлювань та активізували діалогічне мовлення дітей; корекція фонетико-фонематичної сторони мовлення учнів; виховання адекватних реакцій на різні соціальні явища та події; корекційна робота над емоційним забарвленням мовлення. Автор вказує на особливості застосування представлених рекомендацій у корекційно-навчальному процесі, а також зазначає напрямки подальшого розроблення проблеми корекції комунікативної діяльності дітей із порушеннями інтелекту молодшого шкільного віку.
This article is devoted to the correction of communicative activity of children with intellectual disabilities of primary school age. Author conducts a brief analysis of the study of the question of formation of communicative skills of children in general psychology and correctional pedagogical psychology proves its relevance, presents the results of an experimental study conducted in order to study characteristics of communicative activity of students of junior classes with intellectual disabilities: finding the level of formation of culture of communication skills; study the degree of initiative in communication; study skills verbally solve problematic situations. On the basis of the characteristics of the subjects in the article offered methodical recommendations correction of communicative activity of this category of children: need to study the personality of the child in the classroom and during extracurricular time; the widespread use of different types of visibility; creation by adults of different situations that could provoke the appearance of speech and activated dialogical speech of children; correction of phonetic-phonemic speech of the schoolchildren; education adequate responses to various social phenomena and events; correctional work on the emotional coloration of speech. The author indicates the features of use of the recommendations, in correctional and educational process, and also determines the direction of further development of the problem of correction of communicative activity of children with intellectual disabilities of primary school age.