У статті розглядається проблема діагностики фонетико-фонематичної системи дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Проаналізовано складові фонетико-фонематичної системи, визначено їх вплив на мовленнєвий розвиток дошкільників. На основі аналізу науково-методичної, логопедичної, психолого-педагогічної літератури з’ясовано поширеність вад звуковимови та фонетико фонематичних процесів, доведена актуальність дослідження даної проблеми. Обгрунтована необхідність вивчення фонетико-фонематичної системи дітей із різними порушеннями вимовної сторони мовлення з метою надання їм диференційованої логопедичної допомоги, враховуючи ушкоджені механізми розвитку. Описано методику дослідження стану сформованості фонетико-фонематичних процесів у дошкільників з мовленнєвими порушеннями. Наведено узагальнені результати обстеження, визначено основні особливості фонетико-фонематичної системи дітей зазначеної категорії. Приділяється увага питанню складу груп для дітей із ФФНМ, на основі попереднього якісного аналізу результатів обстеження описано контингент дітей за нозологіями у цих групах. Розкрито механізми утворення порушень фонетико-фонематичної компетенції дітей старшого дошкільного віку. Намічено цілі та зміст методів корекції фонетико-фонематичної сторони мовлення дошкільників із врахуванням генезису та порушених механізмів.
The paper examines the problem of diagnostics of the phonetic-phonemic system of senior preschool children with speech disorders. The components of the phonetic-phonemic system are analyzed, and their influence on preschoolers’ speech development is identified. The analysis of speech therapy, scientific, psychological and educational literature proved the prevalence of sounds pronunciation defects and phonetic-phonemic processes, and the relevance of studying this problem. There is a substantiated necessity of studying of the phonetic-phonemic system of children with different disorders of the uttered part of speech, for the purpose of accordance them a differentiated logopedic aid, considering the damaged mechanisms of development. The methods of the research of the status of phonetic-phonemic processes, which children with speech disorders usually have, are described. The generalized results of the examination are presented, the main features of the phonetic-phonemic system of children of this category are identified. The attention is given to the problem of the composition of groups for children with PPSU (phoneticphonemic speech underdevelopment), and previous qualitative analysis of examination results helps to describe the contingent of children in these groups by the nosologies. The mechanisms of the formation of phonetic-phonemic competence of senior preschool children violation are shown. The purposes and the content of the methods of correction the phonetic-phonemic side of senior preschool children’s speech, considering the genesis and disturbed mechanisms, are scheduled.