В даній статті розглянуто питання про основні ефективні підходи до практичної професійної підготовки майбутніх психологів. Здійснено аналіз наукових робіт з питань супервізії та групової психокорекції зарубіжних та вітчизняних вчених. Розглянуто різні теоретичні та практичні аспекти супервізії. Особливу увагу приділено основним етапам професійного становлення та супервізійному супроводу студентів на кожному з етапів. Розглянуто різні ролі та позиції супервізора, як-то
вчитель, консультант, терапевт-фасилітатор, експерт. Акцент зроблено на різних рівнях( перший базовий рівень, другий рівень) та моделях супервізії (психодинамічна, поведінкова, роджеріанська, гештальт-супервізія та інші). Проаналізовано основні типи супервізії («розмовна» супервізія, відеосупервізія, «жива» супервізія). Запропоновано ще один тип супервізії, що поєднує у собі глибинну групову психокорекцію та супервізійну практику у межах інтегрального підходу.
This article describes the main effective approaches to the practical professional training of future psychologists. It presents analysis of the works about the supervision and group psychological correction of foreign and domestic scientists. We consider different theoretical and practical aspects of supervision. Particular attention is paid to the main stages of professional development and support of students by the supervisor at each stage. It presents analysis of the different roles and positions of supervisor, as a teacher, counselor, therapist-facilitator, expert. The focus is on various levels (the first basic level, the second level), and models of supervision (psychodynamic, behavioral, humanistic, gestalt supervision, etc.). In the article analyzes the main types of supervision ("speaking" supervision, videotaped supervision, "live" supervision). We propose one more new type of supervision that combines the deep group psychological correction with supervised practice within an integral approach.