У статті висвітлено особливості формування управлінсько-лідерських якостей на заняттях з фізичної культури в закладах вищої освіти. Встановлено, що якість здобуття компетенцій організаційно-управлінського виміру залежить від синергії антропологічних, природних, соціальних та технологічних ресурсів освітнього кластеру. Сучасні методики в сегменті фізичного виховання трансформують складники управлінського досвіду: з одного боку – довершуючи намагання уніфікувати управлінську парадигму; а з іншого боку – суттєво збільшує кількісні показники індивідуальних рис управлінської активності. Отже, сучасна управлінська модель відзначається гнучкістю та динамічністю, що призводить до зміни принципів підготовки здобувачів в процесі фізичного виховання. Парадигма управління в глобальному світі зосереджена на долученні інноваційних елементів, які супроводжують фізичну підготовку здобувача вищої освіти та набувають ваги в соціокультурному житті суспільства.
The article highlights the peculiarities of the formation of managerial and leadership qualities in physical education classes in institutions of higher education. It has been established that the quality of acquiring organizational and managerial competences depends on the synergy of anthropological, natural, social and technological resources of the educational cluster. Modern methods in the segment of physical education transform the components of management experience: on the one hand - completing efforts to unify the management paradigm; on the other hand, it significantly increases the quantitative indicators of individual features of managerial activity. Therefore, the modern management model is characterized by flexibility and dynamism, which leads to a change in the principles of training students in the process of physical education. The management paradigm in the global world is focused on the inclusion of innovative elements that accompany the physical training of a higher education student and gain weight in the socio-cultural life of society.