Дисертація присвячена вивченню проблеми становлення відповідальності як професійно значущої якості майбутнього соціального працівника впродовж навчання у вузі. У роботі здійснено аналіз проблеми відповідальності особистості та обґрунтувано теоретичні підходи до експериментального вивчення відповідальності як професійно значущої якості соціального працівника; виявлено в процесі лонгітюдного дослідження особливості становлення відповідальності майбутніх соціальних працівників впродовж їх навчання у ВНЗ та дано рівневу і структурну характеристику цього процесу; досліджено специфіку взаємозв’язку на різних етапах навчання майбутніх соціальних працівників особливостей становлення їх відповідальності з розвитком їх професійної спрямованості, локусу контролю та самооцінки. Визначено психолого-педагогічні умови та обгрунтовано доцільність і ефективність впровадження програми цілеспрямованого формування відповідальності як професійно значущої якості майбутнього соціального працівника активними методами навчання.
The thesis is devoted to study the problem of responsibility formation as professional significant quality of future social workers during university education. Problems of responsibility of personality are analyzed in the thesis and theoretical approaches to experimental investigation of responsibility as professional significant quality of social workers are well-founded. Longitude research determines peculiarities of responsibility formation as professional significant quality of future social workers during their university education and the author reveals level and structure characteristics of this process. There is investigated specific character of intercommunication between peculiarities of responsibility formation and development of professional directivity on different stages of education of future social workers, locus of control and self-esteem. The author determines psychological and pedagogical conditions and grounds the appropriateness and effectiveness of introduction of program of purposeful responsibility formation as professional significant quality of future social workers by means of social-pedagogical training.