У дисертаційному дослідженні здійснено історико-педагогічний аналіз професійної підготовки вчителів фізичної культури в Польщі (друга половина ХІХ – початок ХХІ століття) в контексті змін, що відбувались у системі фізичного виховання школярів у цей історичний період. Визначені та теоретично обґрунтовані основні історичні етапи розвитку системи підготовки вчителів фізичної культури у Польщі: етап створення перших інституцій, в яких проводилась підготовка вчителів гімнастики для шкіл, починаючи з ХІХ століття по 1918 р.; етап формування національної системи фізкультурної освіти (1918 – 1939 рр.); післявоєнний етап, який мав особливі періоди (40 – 50, 60 – 70, 80 – 90 роки), обумовлені змінами у системі підготовки спеціалістів фізичного виховання і спорту й відзначився створенням академій фізичного виховання у Познані, Кракові, Вроцлаві, Гданську та Катовицах; сучасний етап реформування шкільної та вищої освіти у Польщі наприкінці ХХ – початку ХХІ століття.
The dissertation focuses on the historical and pedagogical analysis of professional and pedagogical training physical culture teachers in Poland in the second half of the 19th – the beginning of the 21st centuries in the context of those changes which have taken place in the system of school children's physical education during this historical period. It defines and theoretically motivates the principal historical periods in the development of the system of physical culture teachers’ training in Poland: the period of creating the first institutions for training school teachers of gymnastics beginning from the 19th century up to 1918; the period of forming the national physical education system (1918 - 1939); the post-war period with its specific periods (the 1940 - 50s, the 1960 - 70s, the 1980 - 90s) conditioned by the changes in the training system of physical culture personnel and by establishing physical culture academies in Poznan, Cracow, Wroclaw, Gdansk and Katowice; and the modern period of reforming schooling and higher education in Poland at the end of the 20th and the beginning of the 21st centuries.