Автори статті наголошують, що сьогодні вивчення феномену стресостійкості набуває міждисциплінарного характеру, а стрес та стресостійкість є предметом дослідження науковців різних галузей: медиків, психологів, педагогів, біологів, соціологів та ін. Метою роботи є здійснити теоретичний контент-аналіз феномену стресостійкості як чинника збереження здоров’я школярів. Вказано, що сучасними науковцями активно вивчається феномен стійкості до стресу та існує низка дефініцій поняття «стресостійкість». Зазначено, що стресостійкість є процесом і результатом успішної адаптації до важких або складних життєвих обставин, особливо через розумову, емоційну та поведінкову гнучкість і адаптацію до зовнішніх і внутрішніх вимог. На цю якість особистості школярів впливають різні фактори: когнітивні, особистісні та природжені, а також середовище та досвід. Досліджено фактори, що впливають на стресостійкість учнівської молоді; узагальнено основні характеристики стресостійкості особистості Висновки: Феномен стресостійкості привертає увагу сучасних дослідників в Україні та світі. Стресостійкість – це сукупність особистих якостей, що дозволяють переносити стресові ситуації або пом’якшити їх наслідки. Низький рівень стресостійкості знижує фізичне та ментальне здоров’я дітей та молоді. Тому актуальним завданням сьогодення навчання стресостійкості учнів різного шкільного віку та студентів в освітньому процесі фізичного виховання.
The authors of the article emphasize that today the study of the phenomenon of stress resistance is becoming interdisciplinary, and stress and stress resistance are the subject of research by scientists from various fields: physicians, psychologists, educators, biologists, sociologists, etc. The purpose of the study is to carry out a theoretical content analysis of the phenomenon of stress resistance as a factor in maintaining schoolchildren's health. It is indicated that modern scientists are actively studying the phenomenon of stress resistance and there are a number of definitions of the concept of “stress resistance”. It is noted that stress resistance is a process and result of successful adaptation to difficult or challenging life circumstances, especially through mental, emotional and behavioral flexibility and adaptation to external and internal requirements. This quality of students' personality is influenced by various factors: cognitive, personality and innate, as well as environment and experience. The factors influencing the stress resistance of students are investigated; the main characteristics of personality stress resistance are summarized. Conclusions: The phenomenon of stress resistance is attracting the attention of modern researchers in Ukraine and the world. Stress tolerance is a set of personal qualities that allow one to endure stressful situations or mitigate their consequences. A low level of stress resistance reduces the physical and mental health of children and youth. Therefore, it is an urgent task to teach stress resistance to pupils of different school ages and students in the educational process of physical education.