У дисертації здійснено цілісний науковий аналіз становлення основних концептуальних та теоретико-методичних підходів вітчизняних педагогів до проблеми соціалізації особистості в педагогічній теорії та практиці України у 20-ті роки ХХ століття. На основі вивчення широкої джерельної бази розкрито сутність
соціалізації як педагогічного феномена; виявлено витоки становлення та розвитку ідей соціалізації учнівської молоді в досліджуваний період; систематизовано погляди українських учених (С. Ананьїна, С. Арнаутова Г. Ващенка, Б. Грінченка, М. Грушевського, О. Залужного, Г. Лубенця, О. Музиченка, І. Огієнка, С. Русової, Я. Ряппо, М. Скрипника, І. Соколянського, І. Стешенка, Я. Чепіги та ін.) на проблему соціалізації учнівської молоді; виділено провідні ідеї, завдання та зміст соціалізації, проаналізовано форми й методи соціалізації в закладах соціального виховання; актуалізовано основні соціально-педагогічні ідеї 20-х років ХХ століття в сучасних умовах реформування освітньої галузі. До наукового обігу введено значну кількість невідомих і маловідомих документів та архівних джерел із проблеми соціалізації особистості.
The research defines the integral scientific analysis of formation of basic conceptual theoretical and methodological approaches of home pedagogues to socialization of personality in pedagogical theory and practice of Ukraine in the 20th of the 20th century. On the basis of investigation of a large number of sources the author reveals the essence of socialization as a pedagogical phenomenon, formation and development of the idea of socialization of the school youth in the period under investigation. He systematizes the views of Ukrainian scholars (S. Ananiin, C. Arnautov, B. Grinchenko, O. Zaluzhnyi, G. Lubenets, A. Makarenko, O. Muzychenko, M. Skrypnyk, I. Sokolianskyi, S. Rusova, J. Riappo, J. Chepiga and others ) on the problem of socialization; points out major ideas, tasks and the content of socialization; analyzes forms and methods of socialization in the institutions of social education. Major social and pedagogical ideas of the 20th years of the 20th century are actualized for the present-day conditions of the educational reform.
Considerable number of unknown and little known documents and archival sources are introduced to scientific circulation.