У дисертації проаналізовано проблему процесу соціально-педагогічного інтегрування молоді з функціональними обмеженнями в сучасне середовище; подано теоретичний аналіз сучасних підходів до вирішення проблем інтегрування; виявлено наявні проблеми реалізації прав інвалідів; концептуально розкрито сутність і зміст понять «інтегрування», «соціальнопедагогічне інтегрування»; проведено комплексне соціологічне, психологічне та педагогічне дослідження на основі чого створено модель, складовими якої є: напрями інтегрування (соціальний, психологічний, фізичний, педагогічний); соціально-педагогічні умови інтегрування: інформування громадськості щодо проблем інвалідів та необхідності їх інтегрування у соціальне середовище; створення комфортного психологічного мікросередовища в клубах спілкування інтеграційного спрямування; забезпечення активної участі інвалідів у процесі інтегрування; підготовка волонтерів та ровесників, які не мають вад розвитку, до роботи та супроводу інвалідів. Розроблено критерії, показники і рівні соціально-педагогічного інтегрування молоді з функціональними обмеженнями у соціальне середовище та перевірено ефективність соціально-педагогічних умов і методик організацій даного процесу. Розроблено пакет методичних матеріалів підготовки молодих інвалідів до соціально-педагогічного інтегрування в соціальне середовище: навчально-методична програма для студентів ВНЗ «Соціально-педагогічне інтегрування інвалідів у соціальне середовище»; тренінг для волонтерів «Соціально-педагогічне інтегрування молодих інвалідів у соціальне середовище»; тренінг для інвалідів «Молодь з обмеженими функціональними можливостями за рівні права та можливості».
In the dissertation the problem of process of social-pedagogical integration of young people with limited functional possibilities into modern society is analysed; theoretical analysis of modern approaches to the decision of problems of integration is given; the present problems of realization of rights for invalids are exposed; the essence and content of concepts «integration», «social-pedagogical integration» were revealed conceptually; complex sociological, psychological and pedagogical research is conducted on the basis of which is created a model that includes: directions of integration (social, psychological, physical, pedagogical); social-pedagogical conditions of integration: to inform the society of the problems of invalids and necessity of their integration into modern society; creation of comfortable psychological microsphere in the intercourse clubs of integration direction; providing active participation of invalids in the process of integration; preparation of voluntaries and youth of the same age who are not disabled for working and accompanying invalids. The criteria, indexes and levels of social-pedagogical integration of young people with the limited functional possibilities into modern society are developed аnd their efficiency in social-pedagogical practice is tested.