Робота присвячена проблемі подолання пізнавального егоцентризму молодших школярів. Виявлено, що в молодшому шкільному віці на тлі загального зниження вираженості когнітивних егоцентричних тенденцій в учбовій діяльності, вони зберігають свою домінантність в особистісній сфері молодшого школяра. Представлені результати дослідження вираженості пізнавального егоцентризму та
особливостей його прояву, на основі яких визначені критерії та рівні пізнавального егоцентризму впродовж початкового періоду навчання (високий, середній, низький).
Теоретично обґрунтована та апробована комплексна програма подолання пізнавального егоцентризму молодших школярів, що включає систему психологопедагогічних умов (загальні психолого-педагогічні умови розвитку і формування особистості учнів початкової школи та умови виховання в сім’ї; конкретні умови подолання пізнавального егоцентризму, пов’язані з чинниками його закріплення) та засобів (навчальний діалог, спрямований на розвиток когнітивної децентрації засобами когнітивної емпатії; індивідуальні та групові психогімнастичні тренінгові вправи, що спонукають дитину до переосмислення власної пізнавальної позиції). На основі кількісного та якісного аналізу результатів її впровадження доводиться ефективність її включення в навчально-виховний процес, що сприятиме адекватному психічному розвитку молодших школярів.
The dissertation is devoted to the problem of overcoming cognitive egocentrism of younger schoolboys. It is revealed that at the younger schoolboy age against a background of general declining of cognitive egocentric tendencies they keep its dominance in personal area of younger schoolboys. Represented research results of cognitive egocentrism intensity and speciality of its displaying on the basis of which criteria and levels of cognitive egocentrism during initial period education are defined (high, average, low). Theoretically proved and approved complex program of cognitive egocentrism overcoming of younger schoolboys which includes system of psychologic-pedagogical conditions (general psychologic-pedagogical conditions of development and forming personality of pupils of an elementary school and family’s education conditions; particular conditions of cognitive egocentrism overcoming related with reasons of its strengthening) and means (teaching dialogue directed for cognitive deсеntration development via cognitive empathia; individual and group psycho- gymnastic training exercises stimulating child for re-comprehension of own cognitive position). On the basis of the quantitative and qualitative analysis of its implementation results, efficiency of its inclusion into educational-teaching process is proving. It will promote adequate mental development of younger schoolboys.