У статті розглядається одна з актуальних проблем сучасної вітчизняної дошкільної освіти – формування пізнавальної активності дітей дошкільного віку. Акцентується на важливості дошкільного віку як унікального періоду розвитку дитини, формування її пізнавальної активності, що зумовлює успішну соціалізацію, адаптацію до умов швидко змінюваного суспільства. Визначається теоретико-методичне обґрунтування досліджуваної проблеми. На основі визначення теоретико-методичних основ дослідження здійснюється уточнення змісту понять “активність”, “пізнавальна активність”, “пізнавальна потреба”, “пізнавальна діяльність”, “пізнавальний інтерес”, які доповнюють одне одного та допомагають розкрити сутність, особливості основного поняття дослідження – “пізнавальна активність дітей дошкільного віку”. Уточнено сутність зазначеного поняття як якості особистості, яка формується, розвивається на основі пізнавальної потреби дітей у різних видах діяльності, зумовлює засвоєння дітьми соціального досвіду, накопиченого людством, цілісного уявлення про довкілля, способів діяльності та актуалізується як пізнавальна діяльність. На засадах аналізу результатів низки досліджень окреслюються показники рівня та особливостей розвитку досліджуваної якості, зокрема: інтерес до змісту й самого процесу діяльності, прагнення засвоїти інформацію про довкілля та оволодіти певними способами діяльності, мобілізація морально-вольових зусиль для досягнення мети пізнавальної діяльності, емоційне ставлення до довкілля (захоплення, розчарування, подив, тобто різноманіття емоційних станів, зумовлених компонентами навколишнього середовища), ініціативність, оригінальність. Розроблено зміст анкетування як одного з методів наукового дослідження, використаного на констатувальному етапі дослідження. На засадах узагальнення результатів анкетування підтверджено актуальність досліджуваної проблеми (майже половина майбутніх фахівців дошкільної освіти має таке розуміння сутності досліджуваного поняття, яке не зовсім або зовсім не відповідає його науковому визначенню; значна кількість студенток визначає рівень розвитку власної здатності
до формування пізнавальної активності дітей дошкільного віку як не зовсім достатній або недостатній). Визначено напрями подальшого наукового вивчення проблеми дослідження, якими є психолого-педагогічний супровід формування пізнавальної активності дітей дошкільного віку та підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до формування якості, що аналізується.
One of the current problems of modern domestic preschool education – the formation of cognitive activity of preschool children is considered in the article. The emphasis is placed on the importance of preschool age as a unique period of a child’s development, the formation of its cognitive activity, which leads to successful socialization and adaptation to the conditions of a rapidly changing society. The theoretical and methodological substantiation of the researched problem is determined. On the grounds of the determination of theoretical and methodological foundations of the study, we specify the content of the definitions “activity”, “cognitive activity”, “cognitive need”, “cognitive performance”, “cognitive interest”, which complement each other and help to reveal the essence and features of the basic concept of research – “cognitive activity of preschool children”. The essence of this concept is clarified as a quality of personality that develops on the basis of children’s cognitive needs in various activities and determines children’s acquisition of social experience gained by mankind, a holistic view of the environment and ways of activity and it is actualized as cognitive activity. On the grounds of the analysis of the results of a number of studies, the indicators of the level and features of the development of the studied quality are outlined: interest in the content and the process of activity; the desire to assimilate information about the environment and master certain ways of activity; mobilization of moral and volitional efforts to achieve the goal of cognitive activity; emotional attitude to the environment (admiration, disappointment, surprise – that is, the variety of emotional states caused by the components of the environment); initiative; originality. The content of the questionnaire has been developed as one of the methods of scientific research used at the ascertaining stage of the research. On the basis of generalisation of the results of the questionnaire the urgency of the researched problem
is confirmed (almost half of future preschool specialists have an understanding of the concept which does not correspond to its scientific definition; a significant number of students determine the level of development of their ability to form cognitive activity
of preschool children not sufficient enough or insufficient). The directions of further scientific study of the researched problem are determined: psychological and pedagogical support of formation of cognitive activity of preschool children and training
future specialists of preschool education for formation of researched quality.