Розглянуто погляди Василя Сухомлинського на педагогіку партнерства. Вчений довів, що успішність педагогіки партнерства залежить від взаємодії тріади: школа – сім’я – громада. Школа забезпечує належне виховання дитини, насамперед моральне, та формує дитячий колектив. Завдяки сімейним стосункам дитина успішно розвивається фізично й морально. Громада сприяє успішній соціалізації дитини в суспільстві. Реалізація педагогіки партнерства за Сухомлинським сприяє успішному виконанню концептуальних положень Нової української школи у роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями.
The article Vasil Sukhomlynskyi approaches to pedagogics of partnership. His research further went on to show that the success of pedagogics of partnership depends on this trilogy: school – family – society. The school does appropriate upbringing of a child, above all moral, and forms children’s unity. Through the family relationships, a child develops physically and morally. Society facilitates successful socialization. Integrating pedagogics of partnership, that is described by Basil Sukhomlynskyi, facilitates the successful implementation of the conceptual provisions of the New Ukrainian school in working with children with intellectual disorders.