У статті фізичне самовиховання студентської молоді розглядається як засіб зміцнення здоров’я та всебічного фізичного розвитку студентської молоді. Досліджуються питання фізичного самовиховання та самовдосконалення майбутніх фахівців. Закцентовано увагу на значущості фізичного виховання в професійній орієнтації студентів педагогічного закладу вищої освіти. Аналізується оволодіння ними необхідними методиками застосування засобів фізичної культури. В цьому контексті доводиться, що необхідність включення здорового способу життя та фізичного виховання до блоку базових інтегративних понять зумовлюється їх значенням у пізнанні природи людини, взаємодії людини з довкіллям і суспільством, що сприяє формуванню її як здорової, активної особистості, яка саморозвивається й самовдосконалюється. Природним наслідком такого підходу є накопичення великої кількості даних про те, що фізичне самовиховання та позитивне ставлення студентів педагогічного закладу вищої освіти до фізкультурно-оздоровчих занять сприяють формуванню гармонійного розвитку майбутнього фахівця.
В статье физическое самовоспитание студенческой молодежи рассматривается как средство укрепления здоровья и всестороннего физического развития студенческой молодежи. Исследуются вопросы физического самовоспитания и самосовершенствования будущих специалистов. Акцентировано внимание на значимости физического воспитания в профессиональной ориентации студентов педагогического учреждения высшего образования. Анализируется овладения ими необходимыми методиками применения средств физической культуры.
В этом контексте доказывается, что необходимость включения здорового образа жизни и физического воспитания в блок базовых интегративных понятий обусловлено их значением в познании природы человека, взаимодействия человека с окружающей средой и обществом, способствует формированию ее как здоровой, активной личности, саморазвивающейся и самосовершенствующейся.
Естественным следствием такого подхода является накопление большого количества данных о том, что физическое самовоспитание и положительное отношение студентов педагогического учреждения высшего образования к физкультурно-оздоровительным занятиям способствует формированию гармоничного развития будущего специалиста.
The article considers the physical self-education of student youth as a means of strengthening the health and comprehensive physical development of student youth. Issues of physical self-education and self-improvement of future specialists are studied. Emphasis is placed on the importance of physical education in the professional orientation of students of pedagogical institutions of higher education. Their mastery of the necessary methods of application of means of physical culture is analyzed. In this context, it is argued that the need to include a healthy lifestyle and physical education in the block of basic integrative concepts is due to their importance in understanding human nature, human interaction with the environment and society, which contributes to its formation as a healthy, active, self-developing and self-improving person. The natural consequence of this approach is the accumulation of a large amount of data that physical self-education and a positive attitude of students of pedagogical institutions of higher education to physical culture and health classes contribute to the formation of harmonious development of the future specialist. The research plan included at the first stage of formation of socially valuable motives of physical self-education; on the second training in a technique of self-education and the organization of practical activity; on the third the gradual transition of external influences to self-management and self-stimulation, aimed at the physical self-education of students. Work on the organization of physical self-education of students was carried out during the educational process and in extracurricular time. Psychological and pedagogical training involved the formation of socially valuable motives for physical self-education; strengthening health and comprehensive physical development, mastering the skills and techniques of physical self-education. In theoretical classes on physical education, students gained knowledge about physical culture, self-education and their importance for the comprehensive development of personality and the teaching profession.