Дисертація присвячена дослідженню особливостей фрустрації у підлітків з різними акцентуаціями характеру. В роботі поданий аналіз науково-теоретичних підходів до вивчення феноменів фрустрації та акцентуацій характеру особистості на різних етапах онтогенезу та в підлітковому віці, розкрито вплив фрустрації на особистісний розвиток підлітків з акцентуаціями характеру. Обґрунтовано критерії, рівні та показники фрустрації підлітків-акцентуантів. Визначено особливості фрустраційних реакцій, міру фрустрованості та рівні фрустрації підлітків з різними акцентуаціями характеру. Обґрунтовано, розроблено та експериментально апробовано програму психологічної підтримки підлітків з акцентуаціями характеру та деструктивними ефектами фрустрації, доведено дієвість цієї програми, презентовано комплекс психолого-педагогічних рекомендацій шкільним психологам та соціальним педагогам щодо організації психологічного супроводу зі зниження деструктивного стану фрустрації підлітків з різними акцентуаціями характеру.
Диссертация посвящена изучению особенностей фрустрации у подростков с разными акцентуациями характера. В работе представлен анализ научно-теоретических подходов к изучению феноменов фрустрации и акцентуаций характера личности на разных этапах онтогенеза и у подростков в зарубежной и отечественной психологии. Фрустрация рассматривается как особенное психическое состояние личности, возникающее под воздействием объективно или субъективно непреодолимых препятствий на пути к достижению цели. Акцентуации как обостренные черты характера, вызывающие избирательную уязвимость личности к определенным психогенным влияниям, являются крайними вариантами нормы, но в подростковом возрасте усиливаются, приобретая свойства внутренних факторов фрустрации. В диссертационном исследовании раскрыто влияние фрустрации на личностное развитие подростков-акцентуантов.
Dissertation is devoted to research of the frustration state’s features of teenagers with different character accentuations. There are analysed the scientific-theoretical approaches in foreign, soviet and Ukrainian psychology devoted to the phenomena of frustration and character accentuations, there is exposed influence of frustration on personality development of accentuated teens. In dissertation are grounded criteria, levels and indexes of frustration of such teenagers. The features of frustration reactions, measure and levels of frustration of teenagers with different character accentuations are explored. There is grounded, elaborated and experimentally approved program of psychological support of teenagers with character accentuations and destructive effects of frustration, effectiveness of this program is well-proven, the complex of psychology-pedagogical recommendations for school psychologists and social teachers in connection with organization of psychological accompaniment intended for decrease of the destructive frustration state of teenagers with different character accentuations is presented in this dissertation.