Дисертаційне дослідження присвячене вивченню проблеми становлення професійної ідентичності майбутніх учителів у процесі професійно-педагогічної підготовки. У роботі представлено узагальнені результати теоретичного аналізу наукової літератури з проблем професійної ідентичності, особливостей становлення професійної ідентичності студентів-майбутніх учителів. Експериментально доведено можливість розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів у процесі професійно-педагогічної підготовки методами активного соціально-психологічного навчання. Обґрунтовано, розроблено та апробовано програму “Тренінгу розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів”, спрямованого на формування структурних компонентів та чинників розвитку професійної ідентичності майбутніх вчителів.
Диссертационное исследование посвящено изучению проблемы становления профессиональной идентичности будущих учителей в процессе профессионально-педагогической подготовки. Осуществлен анализ основных теоретических подходов к проблеме профессиональной идентичности в зарубежной и отечественной психолого-педагогической литературе, раскрыты особенности развития, функции, структура профессиональной идентичности. Результатом внедрения тренинговой программы стало повышение уровней основных факторов развития профессиональной идентичности будущих учителей – личностной зрелости и профессионально-педагогической направленности, что в свою очередь привело к повышению статусов профессиональной идентичности будущих учителей.
The dissertation research is devoted of learning the problems of formation future teachers’ professional identity in the process of professional-pedagogical training. The general results of theoretical analysis of scientific literature from the problem of professional identity, the peculiarities of formation students-future teachers’ professional identity are represented in the work. It is proved experimentally possibility of developing future teachers’ professional identity in the process of professional-pedagogical training by the methods of active social-psychological studying. It is substantiated, developed and approved the programme “Training of developing future teachers’ professional identity”, which is directed on the formation structural components and factors of future teachers’ professional identity development.