Розглянуто питання підготовки майбутнього філолога як мовної особистості. Актуальність дослідження зумовлена значущістю формування особистості студентів-філологів педагогічних ЗВО для їхньої підготовки до професійного спілкування на міжкультурному рівні та недостатнім рівнем розробки теоретичних основ цієї проблематики. Зазначено, що проблема формування мовної особистості набуває актуальності у філософії, педагогіці, лінгвістиці, культурології, літературознавстві, психології та є предметом досліджень вчених у різних часів. Про це свідчать спроби сучасної науки пізнати феноменальність людини, адже її розвиток поза мовною діяльністю є неймовірним. Визначено роль і вплив мовної педагогічної освіти на розвиток особистості, здатної до спілкування в різних сферах суспільного життя. Досліджено та проаналізовано різні тлумачення поняття «мовна особистість». Представлено трирівневу модель мовної поведінки. Визначено чинники та структурні компоненти мовної особистості. З’ясовано, що формування мовної особистості у процесі вивчення іноземної мови підвищує ефективність освітнього процесу студентів і сприяє налагодженню міжкультурної комунікації.
The article examines the issue of training a future philologist as a linguistic personality. The relevance of the study is determined by the importance of the formation of the personality of philology students of pedagogical higher education institutions for their preparation for professional communication at the intercultural level and the insufficient level of development of the theoretical foundations of this problem. It is noted that the problem of the formation of linguistic identity is gaining relevance in philosophy, pedagogy, linguistics, cultural studies, literary studies, psychology and is the subject of research by scientists of different times. This is evidenced by the attempts of modern science to understand the phenomenally of man, because his development outside of language activity is unthinkable. The role and influence of language education on the development of a personality capable of communication in various spheres of social life is determined. Various interpretations of the concept of «linguistic personality» have been studied and analyzed. A three-level model of language behavior is presented. The factors and structural components of linguistic personality are determined. It was found that the formation of a linguistic personality in the process of learning a foreign language increases the effectiveness of the student's educational process and contributes to the establishment of intercultural communication.