У роботі вперше теоретично обґрунтовано, розроблено і апробовано методичну систему формування мовнокомунікативної професійної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів та побудовано її структурнофункціональну модель; охарактеризовано структурні компоненти методичної системи, такі як: обсяг і зміст теоретичного матеріалу, що забезпечує систематизовані знання студентів-нефілологів з української мови; форми організації, традиційні та інноваційні методи і прийоми українськомовного навчання і самонавчання; оптимальні засоби реалізації, контролю та корекції знань, умінь і навичок студентів з української мови.
The dissertation pioneers theoretical grounding, elaboration and approbation of the methodological system of language-communicative competence formation among non-philology students at pedagogical universities. Based on the analysis of works in pedadogics, psychology and lingual didactics it represents its structural and functional model; gives detailed characteristics of methodological system structural components, such as the size and contents of theoretical material, which provides systematic knowledge in Ukrainian among non-philology students; moreover, the forms of organization, traditional and innovative methods and techniques of Ukrainian language education and self-education; it analyses the optimal means of realization, control and correction of student knowledge, abilities and skills in the Ukrainian language.