Дослідження присвячено розробці та обгрунтуванню проблеми формування загальнолюдських моральних цінностей як найвищих у педагогічних системах Німеччини і України. Розглянуто основні тлумачення цінностей як аксіологічної категорії. Здійснено ретроспективний аналіз цінностей у педагогічній системі Німеччини, розглянуто інновації у навчальновиховному процесі Німеччини у контексті інтеграційних процесів, а також специфіку ціннісного виховання в німецькій педагогіці. З’ясовано особливості формування моральних цінностей у педагогічній системі України, виявлено зростання цінності освіти в Україні як необхідної умови євроінтеграції.
This investigation is devoted to working out and analysis of the problem of formation of moral values common to all mankind as the highest ones in pedagogical systems of Ukraine and Germany. The main axiological approaches to the definition of the notion of values were considered. The reasons of devaluation of the moral values system in Germanic pedagogical system were analyzed and the possible ways of its overcoming were revealed. The retrospective analysis of humanistic tradition values of the end of the XIX-beginning of the XXI century was carried out. The peculiarities of value upbringing in Germany were investigated. The main ways of moral values formation in Ukrainian pedagogical system were described. The rise of the value of education in Ukraine as a necessary condition of European integration was observed.