У даній статті визначається місце і завдання гімнастики у фізичному вихованні учнів закладів загальної середньої освіти. Зокрема проаналізовано, що гімнастика в закладі загальної середньої освіти має багато найрізноманітніших засобів для формування таких якостей, як сміливість, рішучість, впевненість, наполегливість, а також почуття колективізму, товаришування, поваги до оточуючих, любові до праці тощо. Крім цього, в процесі занять особливого значення набуває формування в дітей естетичних смаків. За даними наукової літератури та власного практичного досвіду встановлено, що реалізація змісту навчальної програми з гімнастики сприяє залученню вихованців до здорового способу життя, всіх цінностей фізичної культури, задовольняє їхні потреби у фізичному розвитку, забезпечує необхідний обсяг рухової активності. Розглянуто процес організації і проведення занять гімнастикою, що забезпечує належний обсяг рухової активності, потрібний для нормального функціонування організму, який розвивається. Розкривається зміст та особливості викладання шкільного модулю «Гімнастика» з учнями різних вікових груп: початкова школа (заняття спрямовані на розвиток й зміцнення організму, оволодіння руховими уміннями, формування правильної постави, виховання у дітей моральних і вольових якостей); основна школа (сприяння подальшому фізичному розвитку, загальному зміцненню організму, вивченню акробатичних вправ, прикладних вправ, висів і упорів); старша школа (формування навичок техніки виконання гімнастичних вправ і комбінацій, розвиток швидкості, витривалості, сили, виховання наполегливості та ініціативи, прагнення до виконання складних завдань). Визначено процес організації і проведення занять гімнастикою, який повинен мати чітку гуманістичну спрямованість, сприяти гармонійному розвитку кожного школяра незалежно від віку і статті, формування усвідомленої потреби у зміцненні здоров’я та фізичному вдосконаленні.
This article defines the place and tasks of gymnastics in the physical education of students of general secondary education. In particular, it is analyzed that gymnastics in general secondary education has many different means to form such qualities as courage, determination, confidence, perseverance, as well as a sense of collectivism, camaraderie, respect for others, love of work and more. In addition, the formation of aesthetic tastes in children becomes especially important in the course of classes. According to the scientific literature and own practical experience, the implementation of the content of the gymnastics curriculum helps to involve students in a healthy lifestyle, all the values of physical culture, meets their needs for physical development, provides the necessary amount of physical activity. The process of organizing and conducting gymnastics classes is considered, which provides the appropriate amount of motor activity required for the normal functioning of the developing organism. The content and peculiarities of teaching the school module “Gymnastics” with students of different ages: primary school (classes aimed at developing and strengthening the body, mastering motor skills, forming the right posture, education of children’s moral and volitional qualities); basic school (promotion of further physical development, general strengthening of the body, study of acrobatic exercises, applied exercises, hang and support); senior school (formation of skills of technique of gymnastic exercises and combinations performance, development of speed, endurance, strength, upbringing of persistence and initiative, aspiration to perform difficult tasks). The process of organizing and conducting gymnastics classes has been determined, which should have a clear humanistic orientation, promote the harmonious development of each student, regardless of age and gender, the formation of a conscious need for health and physical improvement.