The didactics of Biology is adapted to the dynamic evolution of the learning process strategies. The multilateral factors of the development of the current society guide the young generations’ competences in favorable directions for knowledge application in concrete research situations of the surrounding world. Equipping laboratories with high-performance digital resources improves the teaching-learning-assessment process in all school subjects, including Biology. Different physiological processes of the human body are studied much more efficiently with the help of sensors, which contributes to the formulation of conclusions based on a qualitative investigation of experimental activities. Conclusions: Improving the material suplies of high-performance laboratories will ensure the pupils’ motivation to investigate as they are required to have digital skills. An ICT teacher plans an investigative activity with specific and appropriate objectives. Using different pedagogical approaches, the same practical activity can be used to achieve special educational goals. The use of ICT tools in the development of the investigative competence becomes effective when: the intended objectives are clear; the task design highlights the main objectives; a strategy is used to stimulate pupils' thinking, so that the practical task answers a question that the pupil is already thinking about, and the degree of autonomy with which pupils communicate and collaborate productively leads to the achievement of the expected goals. Practical activities with the use of digital laboratory sensors offer the possibility to improve the application and investigative component forming the basis of research training.
Дидактика біології адаптована до динамічної еволюції стратегій процесу навчання. Багатосторонні чинники розвитку сучасного суспільства спрямовують компетенції молодих поколінь у сприятливі напрямки для застосування знань у конкретних дослідницьких ситуаціях навколишнього світу. Оснащення лабораторій високопродуктивними цифровими ресурсами покращує процес викладання-навчання-оцінювання з усіх шкільних предметів, у тому числі з біології. Різні фізіологічні процеси людського організму набагато ефективніше вивчаються за допомогою сенсорів, що сприяє формуванню висновків на основі якісного дослідження експериментальної діяльності. Висновки: Поліпшення матеріального забезпечення високопродуктивних лабораторій забезпечить мотивацію учнів до дослідження, оскільки від них вимагається володіння цифровими навичками. Вчитель ІКТ планує слідчу діяльність з конкретними та відповідними цілями. Використовуючи різні педагогічні підходи, одну й ту саму практичну діяльність можна використовувати для досягнення спеціальних освітніх цілей. Використання засобів ІКТ у розвитку слідчої компетентності стає ефективним, коли: поставлені цілі зрозумілі; дизайн завдання виділяє основні цілі; використовується стратегія для стимулювання мислення учнів, щоб практичне завдання відповідало на питання, над яким учень уже думає, а ступінь самостійності, з якою учні спілкуються та продуктивно співпрацюють, веде до досягнення очікуваних цілей. Практична діяльність із використанням цифрових лабораторних датчиків дає можливість удосконалити прикладний та дослідницький компонент, що є основою дослідницького навчання.