У статті розглянуто особливості навчання іноземних мов і культур в двохсот п’яти річній історії Національного університету “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”. Виокремлено три основні історичні періоди: вивчення французької та німецької словесності в Полтавському Інституті шляхетних панянок, особливості викладання іноземних мов у1930–2013 роках, започаткування підготовки перекладачів та викладачів іноземних мов в Полтавській політехніці. Авторки аналізують розподіл навчального навантаження з різних предметів за класами та методику роботи з ученицями на прикладі іноземних мов. Наголошено, що зміст іншомовної освіти передбачав читання історичної, філософської й ораторської прози ХVIII і XIX століть, драматичних творів, романів, поем тощо. Акцентовано увагу, що французька і німецька мови були мовами викладання, зокрема всесвітньої історії, географії, міфології. Прослідковано історію виникнення та реорганізацію кафедри іноземних мов та появу двох випускових кафедр – германської філології та перекладу й загального мовознавства та іноземних мов. Детально описано підготовку здобувачів вищої освіти спеціальності 014 “Середня освіта” (предметна спеціальність: 014.02 Середня освіта (Мова і література (англійська)) освітньої програми “Середня освіта (англійська мова і друга іноземна мова)”; об’єкти вивчення та діяльності, визначені освітньою програмою; орієнтація освітньої програми, цілі навчання; особливості викладання та навчання, а також оцінювання. Увиразнено, що освітньо-професійна програма “Середня освіта (англійська мова і друга іноземна мова)” ґрунтується на сучасних наукових досягненнях вікової педагогіки, психології та фізіології й орієнтована на поглиблене вивчення іноземних мов і новітніх методик їх викладання. Професорсько-викладацький склад кафедри працює над підвищенням рівня володіння іноземними мовами академічної спільноти вишу, є учасником багатьох проєктів Британської Ради в Україні. Також описано роботу Навчальної лабораторії “Центр іноземних мов” та окреслено пріоритети в діяльності кафедри загального мовознавства та іноземних мов.
The article examines peculiarities of teaching foreign languages and cultures during 250-year history of the National University “Yury Kondratyuk Poltava Polytechnic”. Three main historical periods have been singled out: the study of French and German literature in the Poltava Institute of Noble Maidens, peculiarities of teaching foreign languages in 1930–2013, and the beginning of training of translators and teachers of foreign languages in Poltava Polytechnic. The authors analyze distribution of the academic load in various subjects by class and the methodology of working with female students on the example of foreign languages. It is emphasized that the content of foreign language education included reading historical, philosophical and oratorical prose of the 18th and 19th centuries, dramatic works, novels, poems, etc. It has been accentuated that French and German were the languages of instruction, in particular they were used for teaching world history, geography, and mythology. The article analyzes the history of creation and reorganization of the department of foreign languages and the emergence of two graduating departments – the department of Germanic philology and translation and the department of general linguistics and foreign languages. The article describes in detail training of students acquiring academic degree in specialty 014 “Secondary education” (subject specialty: 014.02 Secondary education (language and literature (English)), educational programme “Secondary education (English and a second foreign language)”, objects of study and activities determined by the educational programme, orientation of the educational program, learning goals, peculiarities of teaching and learning, and assessment. It has been emphasized that the educational programme “Secondary education (English and a second foreign language)” is based on modern scientific achievements of age pedagogy, psychology and physiology and is oriented towards in-depth study of foreign languages and the latest teaching methods. The faculty of the department works to increase the level of foreign language proficiency of the academic community of the university, and participates in many projects of the British Council in Ukraine. The article also describes the work of the “Foreign Language Center” learning laboratory and outlines the priorities in the activities of the department of general linguistics and foreign languages.