У статті обґрунтовано актуальність формування інклюзивної культури учасників освітнього процесу закладів освіти усіх типів як необхідної умови ефективної організації інклюзивного освітнього середовища та успішної розбудови інклюзивної освіти зокрема. Закцентовано увагу на важливості формування інклюзивної культури в учасників освітнього процесу особливо на початковому рівні освіти у дошкільному віці. Розкрито актуальність дослідження проблеми формування інклюзивної культури в системі закладів освіти. Проаналізовано наукові підходи та визначено дефініцію поняття «інклюзивна культура. Висвітлено питання складної структури інклюзивної культури (рівні), яка є джерелом інновацій, служить рольовою моделлю для організації суспільства та запорукою успішної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в освітній процес.
The article substantiates the relevance of the formation of an inclusive culture of participants in the educational process of educational institutions of all types as a necessary condition for the effective organization of an inclusive educational environment and the successful development of inclusive education in particular. Attention is focused on the importance of forming an inclusive culture in the participants of the educational
process, especially at the primary level of education at preschool age. The relevance of the study of the problem of formation of an inclusive culture in the system of educational institutions is revealed. Scientific approaches were analyzed and the definition of the concept of "inclusive culture" was determined The issue of the complex structure of inclusive culture (levels), which is a source of innovation, serves as a role model for the organization of society and a guarantee of successful integration of children with special educational needs into the educational process, is highlighted.