Результати дослідження дають змогу стверджувати, що двохвилинні вилучення під час гри в гандбол є невід’ємною частиною змагальної діяльності, оскільки і команди-переможниці і команди, що поступилися, отримують їх майже в однакові кількості. Команди-переможниці в середньому за одну гру проводять 4,95 результативних атак, ефективність яких становить 66,98%, команди, які програли в середньому за одну гру проводять по 3,82 результативні атаки з середньою ефективністю 57,25%. Перевірка на достовірність підтвердила наявність суттєвих відмінностей між показниками даних компонентів змагальної діяльності (p<0.05). Показник ефективності гри в чисельній більшості становить 57,25%, що є суттєво менше (p<0.001) ніж середній показник у всіх команд. Щодо ефективності атакувальних дій в чисельній меншості, то так само спостерігається достовірно менший (p<0.05) показник у команд, що програли, у порівнянні з середніми показниками всіх команд.
Результаты исследования позволяют утверждать, что двухминутное удаление во время игры в гандболе является неотъемлемой частью соревновательной деятельности, поскольку и команды-победительницы и команды, уступившие, получают их почти в одинаковом количестве. Команды-победительницы в среднем за одну игру проводят 4,95 результативных атак, эффективность которых составляет 66,98%, команды, которые проиграли в среднем за одну игру проводят по 3,82 результативные атаки со средней эффективностью 57,25%. Проверка на достоверность подтвердила наличие существенных различий между показателям данных компонентов соревновательной деятельности (p <0,05). Показатель эффективности игры в численном большинстве составляет 57,25%, что существенно меньше (p <0,001), чем средний показатель у всех команд. Относительно эффективности атакующих действий в численном меньшинстве, то так же наблюдается достоверно меньше (p <0.05) показатель у команд, проигравших, в сравнение со средними показателями всех команд.
Purpose: to determine the features of the competitive activities of highly qualified handball teams in terms of numerical inequality of teams that won and that were defeated in their matches. A total of 65 games of the 2020 European Championship among men's teams were analysed, with the participation of 24 national teams. The results of the study suggest that two-minute withdrawals while playing handball are an integral part of competitive activities, as both winning teams and losing teams receive them in almost equal numbers. The winning teams carry out an average of 4.95 effective attacks per game, the effectiveness of which is 66.98%; the losing teams carry out an average of 3.82 effective attacks per game with an average efficiency of 57.25%. Validation confirmed the presence of significant differences between the indicators of these components of competitive activity (p <0.05). The efficiency of the game in the numerical majority is 57.25%, which is significantly less (p <0.001) than the average for all teams. Regarding the effectiveness of offensive actions in the numerical minority, there is also a significantly lower (p <0.05) rate for losing teams compared to the average of all teams. Conducting pedagogical observation of the components of competitive activity revealed that the temporal characteristics of the game activity of the teams that won or lost, in terms of numerical inequality, do not differ significantly. The indicators of the effectiveness of offensive actions in the numerical majority and the numerical minority of the defeated teams are significantly worse than the similar averages of all teams. This suggests that the indicators of the effectiveness of offensive actions are the determining criteria for assessing competitive activity in numerical inequality.