Соціалізація представляє собою складний і багаторівневий процес входження особистості в соціальне середовище, засвоєння, використання та подальшої трансляції соціальної інформації у вигляді установок, цінностей, соціальних ролей, властивостей і якостей особистості. Отже такі науковці як Н. Москаленко, І. Когут, В. Маринич пропонують інноваційні програми та підходи до організації фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями початкової та загальноосвітньої школи. Мета статті здійснити теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел стосовно соціалізації старших підлітків в процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Виклад основного матеріалу дослідження. Соціалізація як особливе явище людської сутності в даний час привертає увагу представників різних наук, воно досліджується і інтерпретується з різних точок зору, що, безсумнівно, сприяє більш глибокому і всебічному усвідомленню цього явища, а з іншого боку, породжує суперечливість описів і тлумачень. Висновки. Отже можемо узагальнити, що почуття відповідальності сприяє оптимальному перетворенню зовнішніх стимулів діяльності в ієрархію внутрішніх, властивих саме даної особистості потреб, і формування на їх основі системи особистісних установок, мотивів, ціннісних орієнтацій.
Социализация представляет собой сложный и многоуровневый процесс вхождения личности в социальную среду, усвоение, использование и дальнейшей трансляции социальной информации в виде установок, ценностей, социальных ролей, свойств и качеств личности. Так что такие ученые как Н. Москаленко, И. Когут, В. Маринич предлагают инновационные программы и подходы к организации физкультурно-оздоровительной работы с учащимися начальной и общеобразовательной школы. Цель статьи осуществить теоретический анализ и обобщение литературных источников по социализации старших подростков в процессе физкультурно-оздоровительной деятельности. Изложение основного материала исследования. Социализация как особое явление человеческой сущности в настоящее время привлекает внимание представителей различных наук, оно исследуется и интерпретируется с разных точек зрения, что, несомненно, способствует более глубокому и всестороннему пониманию этого явления, а с другой стороны, возникает противоречивость описаний и толкований. Выводы. Так что можем обобщить, что чувство ответственности способствует оптимальному превращению внешних стимулов деятельности в иерархию внутренних, присущих именно данной личности потребностей и формирование на их основе системы личностных установок, мотивов, ценностных ориентаций.
Socialization is a complex and multi-level process of a person's entry into the social environment, assimilation, use and further transmission of social information in the form of attitudes, values, social roles, properties and qualities of a person. Analysis of literary sources. Such scientists as N. Moskalenko, I. Kogut, V. Marynich offer innovative programs and approaches to the organization of physical culture and health-improving work with students of primary and secondary schools. And so the experience of teachers shows that one of the pedagogically effective types of activity is physical culture and health improvement work. The purpose of the article is to carry out a theoretical analysis and generalization of literary sources on the socialization of older adolescents in the process of physical culture and recreation. Presentation of the main research material. Socialization as a special phenomenon of human essence is currently attracting the attention of representatives of various sciences, it is studied and interpreted from different points of view, which undoubtedly contributes to a deeper and more comprehensive understanding of this phenomenon, and on the other hand, gives rise to inconsistencies in descriptions and interpretations. Findings. So we can generalize that a sense of responsibility contributes to the optimal transformation of external stimuli of activity into a hierarchy of internal needs inherent in a given individual and the formation on their basis of a system of personal attitudes, motives, value orientations. Therefore, in the process of physical culture and health-improving activities of adolescents, it is necessary to include in such a system of relations that would provide for the maximum degree of responsibility and interaction with peers, teachers and parents.