На сучасних уроках фізичної культури постає необхідність у розробці та створенні проблемних ситуацій, частково пошукових завдань, що стимулюватимуть розумову діяльність учнів середнього шкільного віку. Для того, аби максимально залучити учнів до занять фізичною культурою та водночас сприяти активізації розумової діяльності на уроці, вчителю необхідно використовувати сучасні форми та методи роботи з учнями. У статті «Шляхи та форми активізації розумової діяльності учнів середнього шкільного віку на уроках фізичної культури» розглядаються основні шляхи та методи активізації розумової діяльності на уроках фізичної культури серед дітей середнього шкільного віку, а також розглянуті основні помилки вчителя на уроках фізичної культури, які не активізують розумову діяльність. Наведено способи формування стійкого інтересу серед учнів до вивчення та занять фізичною культурою. Визначено основні методи та форми роботи з учнями на уроках фізичної культури, що активізують розумову діяльність учнів середнього шкільного віку.
На современных уроках физической культуры возникает необходимость в разработке и создании проблемных ситуаций, частично поисковых задач, которые стимулируют умственную деятельность учеников среднего школьного возраста. Для того, чтобы максимально привлечь учащихся к занятиям физической культурой и одновременно способствовать активизации умственной деятельности на уроке, учителю необходимо использовать современные формы и методы работы с учениками. В статье «Формы активизации мыслительной деятельности учеников среднего школьного возраста на уроках физической культуры» рассматриваются основные пути и методы активизации умственной деятельности на уроках физической культуры среди детей среднего школьного возраста, а также рассмотрены основные ошибки учителя на уроках физической культуры, которые не активизируют умственную деятельность учеников. Названы способы формирования устойчивого интереса среди учащихся к изучению и занятий физической культурой. Определены основные методы и формы работы с учениками на уроках физической культуры, активизирующие умственную деятельность учеников среднего школьного возраста.
In modern physical education lessons, there is a need to develop and create problem situations, partly search tasks that will stimulate the mental activity of students in secondary schools. In order to maximize the participation of students in physical education and at the same time to promote the mental process in the class, the teacher needs to use modern forms and methods of work with students. The article «Ways and forms of activating the mental activity of secondary school students in physical education lessons», was written by Ivan Vaskan and Yana Yeremiia. The main ways and methods of stimulating mental activity in physical education lessons among children of secondary school have been considered as well as the main mistakes of the teacher on the lessons that do not activate mental activity. Ways of generating a sustained interest among students in the study and lesson of physical culture were described. The main methods and forms of work with students in physical education lessons, which activate the mental activity of students in secondary schools, are defined. It has been determined that maintaining the intellectual interest and purposefulness of students depends on whether they enjoy physical education lessons. The attitude to physical education as a subject and as a lesson in schoolchildren differ in the vast majority of cases: during the entire school period, most students' attitudes towards physical education as a discipline remains high, and the attitude to the lesson from primary school to secondary school is declining. The teacher should select new forms and methods of teaching and educating students that would interest and convince them of the need of exercising to improve the individual level of physical health and continuous activation of mental activity of students.