У дисертації теоретично й експериментально обґрунтовано методику побудови системи вправ з геометрії в основній школі, подано відповідні дидактичні моделі її використання в навчальному процесі. На основі аналізу психолого-педагогічної і методичної літератури, стану досліджуваної проблеми у практиці навчання геометрії уточнено поняття, „геометрична вправа”, „система вправ”; розкрито дидактичні функції геометричних вправ; визначено і науково обґрунтовано принципи побудови системи вправ з геометрії в основній школі з урахуванням сучасних цілей і вимог до навчальних досягнень учнів, дидактичних принципів, особливостей навчальної пізнавальної діяльності підлітків, розроблено методичні вимоги до їх реалізації.
Methods of constructing a system of geometry exercises at basic school are theoretically and experimentally proved in the dissertation. The appropriate didactic models for their use in an educational process are given in. The concepts “geometric exercise” and “system of exercises” are clarified in the investigation; the didactic functions of geometrical exercises are exposed; principles of constructing a system of exercises of geometry at basic school certainly and scientifically grounded taking into account modern aims and requirements for the results of studies, didactic principles, features of educational cognitive activity of teen students; methodological guidelines are developed for their implementation; the psychological and educational and methodological literature; the problem situation of the practice of teaching geometry are analyzed.