У статті надано авторське розуміння поняття «здоров’язбережувальна компетентність»; уточнено структурні компоненти здоров’язбережувальної компетентності старшокласниць. Здоров’язбережувальну компетентність визначаємо як динамічну комбінацію знань, умінь, навичок, цінностей, мотивацій та інших особистісних якостей, що визначає здатність учня відповідально ставитися до власного здоров’я і здоров’я оточуючих, організовувати здоровий спосіб життя та реалізовувати власні здоров’язбережувальні дії у різних умовах. Структуру здоров’язбережувальної компетентності старшокласниць складають наступні компоненти: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-поведінковий і особистісний. Ціннісно-мотиваційний компонент характеризує наявність у старшокласниць цінностей, що мотивують до здорового способу життя, їх вплив на життєві плани та потребу в збереженні й зміцненні здоров’я. Когнітивний компонент характеризує наявність у старшокласниць системи знань про закономірності збереження і зміцнення здоров’я, ведення здорового способу життя. Діяльнісно-поведінковий компонент характеризує наявність у старшокласниць необхідних умінь і навичок самоудосконалення власного здоров’я; готовність до пропаганди здорового способу життя та здоров’язбережувальної організації своєї життєдіяльності. Особистісний компонент характеризує наявність у старшокласниць особистісних якостей, які спонукають до здоров’язбережувальної діяльності та прагнення до підвищення рівня здоров’я свого та оточуючих. В основі здоров’язбережувальної компетентності старшокласниць лежить вмотивованість до ведення здорового способу життя і володіння необхідними життєвими навичками, які забезпечують здатність прийняття правильних рішень стосовно здоров’язбереження власного та оточуючих, вміння розв’язувати проблеми і керувати стресами.
The article the author's understanding of the concept of "health-saving competence" is given; the structural components of health-saving competence of high school students are specified. Health-saving competence is defined as a dynamic combination of knowledge, skills, abilities, values, motivations, and other personal qualities that determine the student's ability to take responsibility for their own health and the health of others, organize a healthy lifestyle and implement their own health-saving actions in different conditions. The structure of health-saving competence of high school students consists of the following components: value-motivational, cognitive, activity-behavioral, and personal. The value-motivational component characterizes the presence of values in high school students that motivate a healthy lifestyle, their impact on life plans, and the need to maintain and strengthen health. The cognitive component characterizes the presence of the system of knowledge about the patterns of maintaining and strengthening health and leading a healthy lifestyle in high school students. The activity-behavioral component characterizes the presence of the necessary skills and abilities to self-improve their own health in high school students; the readiness to promote a healthy lifestyle and healthy organization of their lives. The personal component characterizes the presence of personal qualities in high school students that encourage healthy activities and the desire to improve the health of themselves and others. The basis of health-saving competence of high school students is a motivation to lead a healthy lifestyle and have the necessary life skills, which provide the ability to make the right decisions regarding the saving of their own health and the health of others, the ability to solve problems and manage stress.