Актуальність. Дослідження мотиваційно-ціннісних орієнтацій старшокласників, зокрема формування позитивного ставлення до занять фізичною культурою, останнім часом привертає увагу як педагогів, науковців, так і практиків. Розробка програм формування мотивації, залучення старшокласників до пізнавальної діяльності у сфері фізичного самовдосконалення сприяє інтересу учнів до занять фізичною культурою. Методи дослідження. Для визначення мотивації та інтересу старшокласниць застосовувалося методика анкетування, тестування, спостереження. Проведено опитування серед 120 дівчат старшого шкільного віку Луцьких шкіл. Зібраний матеріал піддано статистично-математичній обробці. Результати роботи. Результати формуючого експерименту свідчать, що рівень інтересу старшокласниць до фізичної культури не високий. Лише 44–48 % респондентів мають середній і вищий за середній рівні інтересу до рухової активності. У 8–12 % дівчат інтерес до виконання відсутній. Водночас, мотивація, яка спонукає старшокласниць займатися фізичним удосконаленням, така: мати гарну будову тіла – 43 %, бути здоровими – 28 %, досягти високих спортивних результатів – 8 %, потреба рухатися – 10 %. Висновки. Отримані результати дослідження буде застосовано для розробки програми підвищення рівня фізичної активності дівчат старшого шкільного віку, поліпшення їхньої функціональної і фізичної підготовленості.
The actuality of the problem. The investigation of motivational value orientation of high school students, particularly the formation of positive attitude towards physical education has recently captured the attention of teachers, scientists and practitioners. It is a promising avenue of scientific study in the national educational system. The development of motivational programmers with involvement of high school students in cognition within physical self-improvement contribute to the students’ interest in physical education. Research methodology. The analysis of psychological and pedagogical literature, comparison and synthesis of information. The methodologies of questionnaire, testing and monitoring were used to determine the interest of high school girls. 120 Lutsk high school girls were involved in the study. The material was subject to statistical and mathematical treatment. Summary of the Research. The results of the formative experiments indicate that high school girls’ level of interest in physical education is not high. Only 44 – 48% of the respondents have middle- or upper-middle level of interest in physical education. 8 – 12% of girls are not interested in physical education. At the same time, the reasons that cause high school girls to do exercises are to have good body type – 43%, to be healthy – 28%, to achieve good sport results – 8%, need for movement – 10%. Conclusion. The results of the study will be applied to the establishment of the programme for the purpose of increasing the physical activity and improvement of functional and physical preparedness for high school girls.